Het grote voedselschandaal

Zou een glossy boek over eten wel enige verantwoorde inhoud kunnen hebben en niet dezelfde onzin vertellen als zoveel dieetgoeroes doen? Kan ik een cliënt dit boek aanbevelen als onderdeel van een herstelproces?

“Het grote voedselschandaal” is niet de titel van het boek, maar wel een van de uitspraken van de auteur Amber Albarda. Een pittige uitspraak van een medewerker en organisator van de Miljonair Fair. En dit soort uitspraken komen we vaker tegen in dit boek.
Na het organiseren van diverse fairs, wilde zij rust nemen door op een wereldreis te gaan. In Argentinië aangekomen, werd ze verkouden en viel haar haar uit. Ze is op aanraden van een vriendin naar twee artsen in Buenos Aires gegaan. De artsen constateerden de auto-immuunziekte Hashimoto, waarbij het eigen immuunsysteem de schildklier aanvalt en ontregelt. In het voorwoord schrijft zij over de zoektocht naar de oorzaken en de mogelijkheden om het zelf te “behandelen”. Zij beschrijft op een luchtige manier hoe ze ontdekte dat vooral de hedendaagse voeding van de voedingsmiddelenindustrie een negatieve invloed op niet alleen haar eigen gezondheid, maar op die van iedereen.

Inleiding
We worden overspoeld met diëten die in een korte tijd een grote gewichtsafname beloven. Gezond zijn die echter niet, want eierkoeken bijvoorbeeld bevatten stoffen die onze spijsvertering juist nog meer ontregelen. Het doel van het boek is om je Food-IQ te verhogen.

Hoofdstuk 1: Je bent wat je eet
Deze uitspraak klink als een cliché en we besteden er te weinig aandacht aan. Bij goede voeding denken we aan veel sla en meters bleekselderij; eten zonder fantasie. Het kan ook anders, maar waarom zijn onze voedingsgewoonten niet goed? De maatschappij verandert in een steeds hoger tempo. Wat wij in een dag meemaken, maakte iemand in de Middeleeuwen in zijn hele leven mee. Daarnaast zitten wij opgescheept met een 40.000 jaar oud spijsverteringstelsel dat die veranderingen nog niet heeft verwerkt. Ons spijsverteringstelsel kan biologische voeding verwerken. Het kan de hedendaagse, overwegend chemische voeding juist niet verwerken. Om gezond te blijven, zullen we dus toch echt natuurlijke voeding tot ons moeten nemen. Puur en onbewerkt als het even kan. Als je dat niet eet, is de kans groot dat je vroeg of laat een van onze welvaartsziekten diabetes, astma, overgewicht, allergieën, ADHD, chronisch vermoeid, kanker en dergelijke krijgt.

Hoofdstuk 2: Hoe hoog is jouw food-IQ?
Voordat je kunt gaan werken aan een ander voedingspatroon, zul je jouw kennis over voeding op een hoger plan moeten brengen. Met een korte vragenlijst kom je achter je huidig kennisniveau van voeding en of deze actueel is. In de rest van het boek worden de antwoorden op de vragen nader toegelicht.
Het gaat over rauw versus gekookt, de jonge mens versus de ouder worden mens.
Vervolgens komt een aantal regels voor je maag aan de orde. Als TCM-er kun je die regels wel dromen: goed kauwen, de tijd nemen, matig drinken tijdens het eten en fruit als tussendoortje. De westerse verklaringen zullen cliënten zeker aanspreken.
Wat mij overigens wel tegenvalt, is bijvoorbeeld het advies dat wordt gegeven om je spijsvertering te versterken met een tablet spijsverteringenzymen uit de natuurwinkel. Dat druist in tegen haar hoogste gebod en dat is natuurlijk en onbewerkt eten.
Ontlasting gaat vaak moeizaam en niet vaak genoeg. Tips genoeg om die te verbeteren.

Hoofdstuk 3: De bouwstenen van een beter lijf
Wij kunnen mogelijk 150 jaar worden. Kunnen we die leeftijd wel bereiken met voeding met zoveel E-nummers?
Water is nodig voor later verlopen van de biochemische processen in ons lichaam. Dat mineraalwater beter is dan kraanwater betwijfel ik echter. Overigens denk ik ook dat water iets te veel wordt gepromoot. Zonder de bijbehorende mineralen, vitaminen e.d. kun je jezelf ook vergiftigen.
Koolhydraten kun je indelen in goede en dikmakers. Vooral de vezels zorgen voor een schoongeveegde darm zonder kanker.
Eiwitten, dierlijk of plantaardig, hebben afhankelijk van de herkomst een andere uitwerking op het lichaam. Met eiwit voorkom je vreetbuien; volg Atkins echter niet.
Vetten hebben een slechte naam. Voor bijvoorbeeld onze hersenen. Halfvol, vetvrij en light wordt geproduceerd door de douchemutsbrigade; jij wordt zwaarder en je portemonnee lichter.

Hoofdstuk 4: Eten moet je leren
Het calorieën tellen is een nutteloze bezigheid. Niet de calorie, maar de verpakking van de calorie maakt hem nuttig of leeg. Leer de echte voeding te onderscheiden van marketingproducten. Zorg voor een bloedsuikerspiegel die in balans is, eet voldoende groente en fruit en beweeg veel. Drie adviezen voor een gezonder eetpatroon. En als het dan nog niet lukt, hebben darmproblemen, een trage stofwisseling, een tekort aan essentiële vetzuren e.d. roet in het eten gegooid.

Hoofdstuk 5: Simpel slank – jouw persoonlijke succesformule

Een succesformule, maar geen gemakkelijke weg. Begin met het eten van alleen groente en fruit; fase 1. Ga dan over op fase 2; de meer normale fase, waarvoor tien geboden gelden. Geboden uiteenlopend van “eet de helft” tot “ga op tijd naar bed”. De geboden zijn niet zo bijzonder. De toelichting met voorbeelden uit de praktijk spreken zeker aan. Voorbeelden als de invloed van suiker en hoe van deze verslaving af te komen, darmflora en antibiotica, melk de ziek motor, verbrandingsversnellers en bonen als geheime wapen tegen de kilo’s. Veel goede adviezen met onderbouwing. Sommige gaan mij echter te ver; “Eet geen (tarwe)brood”.

Hoofdstuk 6: De voedingswaarde van onze voeding
De voedingswaarde van onze voeding is dermate achteruitgegaan dat we wel voedingssupplementen moeten nemen. De ADH (achterlijke dagelijkse hoeveelheid, volgens Amber) is onvoldoende om in onze werkelijke behoefte van onder andere mineralen en vitaminen te voorzien. Jammer dat niet wordt vermeldt dat bijvoorbeeld vitamine C tot wel 200 maal krachtiger werkt als het in een natuurlijke matrix (fruit, peterselie) is opgenomen dan in een vitaminepil zonder de juiste cofactoren.

Hoofdstuk 7: Je draagt wat je eet
In dit glossy boek kan een hoofdstuk over uiterlijke verzorging niet ontbreken. Ook via de huid nemen we veel (verontreinigende) stoffen op. Goede uitleg over de positieve effecten van het drinken van water, vetten, vitaminen en sporten (yoga tegen kaalheid). En de negatieve aspecten van zon(nebanken), roken, stress, de grote stad, jojo-diëten, alcohol en suiker. Maak jij je huid schoon met sodium lauryl sulfate? Dat wordt ook gebruikt voor het schoonmaken van garagevloeren!

Hoofdstuk 8: Energie voor 10!
Een gezonde levensstijl in een notendop. Vers voedsel, volkoren en hele granen, levend voedsel, ontgiften, meer is minder, complexe koolhydraten, geen geraffineerde producten. Naast de voeding ook aandacht voor andere aspecten van je levensstijl. Goed uitgewerkt in een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat het volgen van het ritme van je lichaam een grote invloed heeft op je gezondheid. En gooi vooral die televisie het raam uit. Duidelijk uitleg over het doen van een detox. Wat groenten voor je doen en wat de nadelen van sinaasappelsap zijn. Saprecepten en suikervrij vliegen. Biologisch is beter en de top tien van groente en van fruit met de meeste antioxidanten.

Hoofdstuk 9: Alcohol in een gezonde levensstijl
Alcohol zorgt onder andere voor een vroegtijdige veroudering en put vooral je B-vitaminen en mineralen uit. Het kan leiden tot cellulitis, hoofdpijn, huiduitslag, spijsverteringproblemen en nog veel meer. Helaas worden maatregelen beschreven voor een katervrij doorzakken. Dit hoofdstuk hoort zo niet in een boek thuis.

Hoofdstuk 10: En dan nu … de praktijk!
Wat heb je nodig in de keuken voor de bereiding van voeding. De magnetron kan de deur uit. Wat voor brood, pasta, rijst, vlees, vis, eieren, groente, fruit en melkproducten zet je op je boodschappenlijst? Een handig overzicht wat in je voorraadkast te hebben. Daarbij mag het natuurlijke antwoord op viagra niet ontbreken. Bonen zonder winden. Hoe houd je aan je nieuwe regime? Met gezonde oplossingen voor slechte snacks. Een handig overzicht voor een week wat te eten en te drinken. En als uitsmijter dan toch nog de aanbeveling om je water te eten.

Recepten
Voor het ontbijt vier recepten en voor de lunch of het diner drie recepten. Nog zeven recepten voor overige gerechten zoal salade, knolselderijfriet en soep. Verder schuldgevoelvrije chocoladekoekjes, dressing & sauzen en sappen.

Bijlagen
Een overzicht van alkaliserende en verzurende voedingsmiddelen. De glycemische index van diverse voedingsmiddelen en een dagboek om zelf een voedingsplan op te stellen. Tot slot een register en een overzicht van de geraadpleegde bronnen.

Conclusie
Op de Nederlandse markt is nog maar weinig literatuur beschikbaar die mensen de juiste handvatten geeft en op een duidelijke manier uitleg geeft over wat gezond eten nu eigenlijk is en waarom dat soort eten dan zo gezond is. Geen Atkins, geen Sonja Bakker. Zo af en toe een vleugje Chinese wijsheid. Lekker glossy en populair geschreven met de nodige herhalingen.
Toch geeft Amber enkele adviezen die tegen haar eigen regels ingaan; eet natuurlijk en onbewerkt. Voor en tegen afwegend is het boek van Amber Alberda voor cliënten wel aan te raden.

Boek: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig | Auteur: Amber Albarda | Uitgever: uitgeverij Unieboek | Het Spectrum | ISBN: 978 90 491 040 23

Ook gepubliceerd in Zhong Xin; vakblad Nederlandse vereniging voor Traditionele Chinese Geneeskunde ZHONG

Meer op http://www.xingming.nl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in Archief, Voeden. Bookmark de permalink .

3 reacties op Het grote voedselschandaal

  1. Monique zegt:

    Heldere recensie. Ik heb het boek 1,5 jaar geleden gekocht en redelijk radicaal begonnen met de adviezen opvolgen. Afvallen was niet het doel, maar wel energieker worden en dat is gelukt. Inmiddels sta ik mezelf af en toe iets ‘zondigs’ toe, maar in huis heb ik vrijwel alleen pure producten.
    Ik herken ook de punten van kritiek in je recensie; die vond ik ook niet zo passend in het boek.

    Wat waarschijnlijk wel een voordeel is van zo’n ‘hip’ boek van een voormalig glossy-journaliste is dat een nieuwe groep mensen zich gaat verdiepen in wat ze zoal naar binnen werken. In mijn omgeving merk ik daarin tenminste een verandering. Soms geef ik dan dit boek kado, vanwege de toegankelijke stijl en layout, met de hoop dat de ontvanger zich, net als ik, verder zal gaan verdiepen in deze materie.

  2. Pascale Hendiks zegt:

    Ik vond dit boek een zeer interessant relaas over voeding en hoe onnatuurlijk onze voeding is geworden. Gedurende de afgelopen 2 weken heb ik een aantal tips uit het boek gevolgd en merk duidelijk een zeer positieve invloed op gebied van energie, humeur en algemeen welzijn. Ook mijn darmen werken een enorm stuk beter dan voorheen. Helaas nog geen kilo’s verloren, maar daar heb ik ook nog niet mijn best voor gedaan. Komende weken wil ik steeds meer tips uit het boek toe gaan passen om te kijken wat er nog meer bij mij past. Fase 1 lijkt mij echter wel erg heftig. Eerst maar eens zien.

    Er staan veel (kleine) tegenstrijdigheden in het boek,vooral over zuivel en voedingssupplementen. Enneuh…. om 22 uur naar bed? Dat zal ém nooit worden voor mij!

  3. Leonne Meijs zegt:

    Mooi stuk Paul. En je weet dat ik uit ervaring kan vertellen dat voeding veel kan betekenen. Verandering ervan heeft mij veel goed gedaan.
    Je laatste tips hebben opnieuw weer verandering gebracht. Ik ben er nog wel een beetje mee aan het stoeien, maar hoop dat het opnieuw weer goed doet, omdat het nog nauwer bij me aansluit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s