Adem je stress weg

Ga op de rand van je stoel zitten. Sluit je ogen en let op je ademhaling. Voel waar jouw ademhaling zit. Leg een hand op je borst en een hand op je buik. Blijf rustig doorademen. Heb je het idee dat je iets langer wordt als je inademt? En weer terugzakt als je uitademt? Voel je jouw ademhaling meer op je borst of meer in je buik?

Verticaal ademen
Word je langer en adem je meer met je borst, dan adem je verticaal. Dat is de borst ademhaling. Word je niet langer en adem je meer met je buik, dan adem je horizontaal. Dat is de buikademhaling.

Adem je verticaal, dan leidt dat tot verschillende problemen. Je ademt dan niet synchroon met je lichaam. Je gebruikt je nek- en schouderspieren teveel. Je nek- en schouderspieren zijn niet bedoeld om te ademen. Het kan een kleine beweging zijn, maar je doet het wel duizenden keren per dag. De verticale ademhaling zorgt voor een groot deel van de nek- en schouderproblemen. Een ander nadeel van de verticale borstademhaling is dat je slechts een klein deel van je longen gebruikt. De lucht die je inademt, komt niet verder dan het bovenste gedeelte van je longen. Daar zitten maar weinig longblaasjes die de zuurstof uit de lucht kunnen opnemen en de koolstofdioxide kunnen afgeven.

Horizontaal ademen
Word je niet langer en gaat de hand op je buik op en neer bij het ademen, dan haal je horizontaal adem. Bij deze buikademhaling komt de lucht diep in je longen waar veel longblaasjes zijn voor uitwisseling van zuurstof en koolstofdioxide.

Nervus vagus
Omdat je bij een borstademhaling ondiep ademt, moet je vaker ademen om dezelfde hoeveelheid zuurstof binnen te krijgen dan bij de buikademhaling. Dit sneller ademen is een teken voor de nervus vagus om het lichaam in de vecht-vlucht-bevriesstand te brengen. Je lichaam voelt dat als stress, ook al is er in de omgeving geen sprake van een stresssituatie.

Symptomen
Naast de nek- en schouderpijn kun je kaakpijn krijgen van het ’s nachts tandenknarsen. Je ademhaling heeft invloed op je slapen, vertering, geheugen, angsten, weerstand (immuunsysteem) en nog veel meer.

Ontstaan
We ademen van nature met de buik. Als we naar school gaan, zitten we de meeste tijd. Dat heeft een nadelig effect op de lichaamshouding. Je gaat naar de dokter en hij vraagt je om diep in te ademen. Hij zet zijn stethoscoop op je borst! Daar moet je blijkbaar ademen. Je gaat naar de sportschool om een wasbord te krijgen. Je buikspieren zijn zo sterk geworden dat je adem niet verder dan je borst komt. Een situatie die voor jou stressvol is, veroorzaakt ook het stijgen van je ademhaling van je buik naar je borst.

longen en diafragma

Buikademhaling
De juiste manier van ademen is ademen met de buik. Niet dat de beweging vanuit je buik komt. Dat lijkt zo aan de buitenkant. Bij de buikademhaling maak je gebruik van je diafragma of middenrif. Je middenrif is een grote horizontale spier. Boven de spier bevinden zich de longen en hart. Onder de spier bevinden zich de buikorganen.

Voorbereiding

  • Let erop dat je niet forceert. Voer de oefening in een rustig tempo uit en in een rustige omgeving waar je niet wordt gestoord.
  • Zet een kookwekker op 5 minuten.
  • Doe de oefening driemaal per dag voor het beste resultaat.
  • Ga rechtop op een stoel zitten met je beide voeten tegen elkaar en plat op de grond. Ga aan de voorkant van je stoel zitten.
  • Sluit langzaam je ogen.

Inademen

  • Adem langzaam in en laat je middenrif naar beneden gaan. Merk op dat de onderkant van je ribben naar buiten gaan.
    Overdrijf deze beweging in het begin; druk je buik naar buiten.

Uitademen

  • Adem langzaam uit en laat je middenrif naar boven gaan. Adem langer uit dan dat je hebt ingeademd. Merk op dat je ribben weer terugkomen.

Pauze

  • Neem een pauze van één tel voordat je weer inademt.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties
Geplaatst in 3. Ademen, Iedere dag | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Suiker is gezond

Veel mensen doen je geloven dat suiker niet gezond is. Suiker zou moeten worden verbannen uit de voeding. Suiker zou slecht zijn voor je lichaam. Niets is minder waar. Zonder suiker kunnen we niet leven. Niet denken, niet bewegen, niet lachen en niet leven. Suiker is de belangrijkste energiebron voor ons lichaam.

snoepgoed

Wat suiker is
In het dagelijks spraakgebruik bedoelen we met suiker het pak tafel- of kristalsuiker dat we in de winkel kopen. Vanuit voeding gezien, zijn er meer soorten suikers. De wetenschappelijke naam voor suiker is sacharide, beter bekend als koolhydraat. Alle wetenschappelijke stofnamen van sachariden eindigen op -ose. Sachariden komen in verschillende lengtes voor. De kleinste is de monosacharide, zoals druivensuiker (glucose) en vruchtsuiker (fructose). Een disacharide bestaat uit twee gebonden monosachariden, zoals moutsuiker (maltose: 2 maal glucose) en tafelsuiker (sacharose: glucose en fructose). Oligosachariden bestaan uit 3 tot 9 monosachariden, zoals galacto-oligosacharide (GOS). GOS bestaat uit één glucose- en één tot acht galactose-eenheden. Deze sacharide kunnen wij niet verteren, maar ons microbioom wel. Polysachariden bevatten tien of meer monosachariden, zoals pectine en zetmeel. De polysachariden bevatten vaak veel verschillende soorten monosachariden.

Suiker en vertering
Monosacharide zoals glucose hoeft niet te worden verteerd voordat het in ons lichaam wordt opgenomen. Monosachariden worden dus razendsnel opgenomen. Disachariden worden snel in één stap verteerd en opgenomen. Mono- en disachariden worden snelle suikers genoemd omdat ze snel worden opgenomen in het lichaam. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed snel en moet veel insuline worden aangemaakt. De meeste oligosachariden verteren wij niet. Voor de vertering zijn meerdere stappen nodig en het glucosegehalte in het bloed stijgt hierdoor langzaam. Voor de vertering van de polysachariden zijn nog veel meer stappen nodig.  Het duurt dus langer voordat het glucosegehalte in het bloed stijgt. Polysachariden en oligosachariden worden daarom langzame suikers genoemd.

Suiker en verpakking
Vruchten bevatten veel disachariden. Je zou verwachten dat met het eten van vruchten je glucosegehalte in het bloed snel toeneemt. Dat blijkt afhankelijk te zijn van de wijze van consumeren van de vruchten. Eet je de vruchten heel, dan is er meer tijd nodig voor de vertering. De cellen waarin de disachariden zitten moet eerst worden afgebroken. Maak je van de vruchten een smoothie, dan gaat de vertering al sneller. De celwanden zijn voor een deel in de blender geopend. Drink je vruchtensap, dan is er bijna geen verschil meer met tafelsuiker en worden de disachariden razend snel verteerd en opgenomen.

Suiker in snoepgoed
Suiker verpakt in energydranken, snoep, limonades, gebak, koekjes, ijs e.d. bevatten veel mono- en disachariden. Deze sachariden wordt razend snel verteerd en opgenomen in ons lichaam. Het gevolg is een snel stijgende glucosegehalte van het bloed. Een ander probleem bij snoepgoed is het gebruik van glucose-fructosestroop. Deze stroop is veel goedkoper dan suiker te produceren. Het nadeel is dat het te veel fructose bevat. Je lichaam kan fructose moeilijk verteren en slaat het op rond je middel (zwembandjes).

Spieren
Om te kunnen bewegen, hebben spieren veel energie nodig. Spieren kunnen hiervoor glucose niet gebruiken. Glucose wordt met behulp van insuline omgezet in glycogeen. De mitochondria in de cellen gebruiken glycogeen om energie voor het bewegen van de spieren te maken. Hoe meer spieren zijn getraind, hoe meer glycogeen kan worden opgeslagen en hoe meer mitochondria de cellen bevatten.

Hersenen
De hersenen zijn grootverbruikers van glucose. De hersenen maken maar 2% van het lichaamsgewicht uit, maar verbruiken wel 20% van de energie. De hersenen hebben dus veel energie nodig om goed te kunnen werken.

Suiker als probleem
Een groot probleem voor ons lichaam is een snelle toename van het glucosegehalte in het bloed. Hierdoor kunnen lichamelijk en emotionele problemen ontstaan. Een ander probleem is het gebruik van stropen die te veel fructose bevatten. Daarom kun je beter alle bewerkte producten zo min mogelijk eten of beter nog geheel laten staan. Daarnaast is heel fruit beter dan vruchtensap. De verpakking maakt ook nog uit.

Suiker is gezond voor een goede werking van ons lichaam, maar let wel op hoe je de suiker eet.

BRAVO voor jouw levensstijl

Geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, 4. Voeden, Archief | Tags: , | Een reactie plaatsen

Iedere dag azijn

Zuur is een van de vijf smaken. Zuur hoort bij de lente. Zuur schijnt gezond te zijn.

salade

Maagzuur
In de maag is het heel zuur. Het maagzuur is zo bijtend dat de cellen van de wand speciaal meten worden beschermd. Zou je dat zuur over je handen krijgen, dan kan er een gat in komen. Voor de rest is ons lichaam eigenlijk niet zo zuur. Eerder het tegenovergestelde van zuur.

Appelciderazijn
Voor de gezondheid drinken mensen in de ochtend appelciderazijn die troebel is. Het troebele in deze azijn is in ieder geval gezond. Het troebele bevat probiotica. De probiotica versterken het microbioom in de darmen. Het zuur van de azijn stelt wat betreft hoeveelheid niet zo veel voor. Hiermee wordt de inhoud van de maag echt niet zuurder.

Vet
Voor de vertering van azijn moet het lichaam er meer energie instoppen dan dat het oplevert. Je komt er dus in ieder geval niet van aan. Vet wordt afgebroken in plaats dat het in vet wordt omgezet.

Bloedglucose
Na een maaltijd met koolhydraten stijgt het glucoseniveau in het bloed en neemt na een bepaalde tijd weer af. Azijn heeft als eigenschap de pieken van de bloedglucose te verlagen. Het vrijkomen van glucose in bloed wordt gespreid over een langere periode. Hogere bloedsuikerpieken hebben een nadelig effect op de werking van het hart. Azijn verlaagt de pieken. Twee eetlepels azijn werken beter dan het medicijn metformine, dat in bepaalde gevallen aan diabetici wordt gegeven.

Werkzame stof
Om er voor te zorgen dat de pieken van het bloedglucose worden verlaagd, ben je niet beperkt tot appelciderazijn. Het effect komt van azijn. De werkzame stof in azijn is azijnzuur (CH3COOH). Welke soort azijn maakt niet uit, het bevat allemaal dezelfde azijnzuur. Appelciderazijn, balsamicoazijn, wijnazijn en rijstazijn bevatten azijnzuur.

Recepten
Appelciderazijn kun je met water verdund drinken. Niet iedereen zal dat lekker vinden. Als je thee maakt van bijvoorbeeld verse gember, is de smaak best wel goed.
Aan een salade kan natuurlijk ook azijn worden toegevoegd. Dat kan appelciderazijn, maar natuurlijk ook balsamicoazijn zijn.
Probeer eens brood of sushi met azijn.

BRAVO voor jouw levensstijl

Geplaatst in 4. Voeden, Iedere dag | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Ik moet nu veranderen

Op een dag wordt je wakker en krijg je van die diepere gedachten. Over het leven in het algemeen en over je eigen leven in het bijzonder. Is dit het leven dat je wilt leven? Waar wil je met je leven naar toe?

Veranderen
Op de een of andere manier voel je dat je aan verandering toe bent. Alles bij het oude laten is geen optie. Zo af en toe ben je in je leven toe aan een grotere uitdaging. Gelukkig heb ik die gedachten niet iedere dag. Enige stabiliteit is toch wel wenselijk. In de Traditionele Chinese Geneeswijzen wordt het leven ingedeeld in cycli van 7-8 jaar. Een periode van 7,5 jaar was voorbij voordat ik op de diepere gedachten kwam. Mooi op tijd dus om iets te gaan veranderen.

Verhuisdozen

Verhuizen
Als je ouder wordt, worden je behoeften anders. Je gaat aan andere zaken waarde hechten. Als je jong bent, wil je een grote auto, een grote tv, de nieuwste smartphone, een groter huis, vaker en verder weg met vakantie, een baan met meer aanzien. Meer aanzien voor wie? Voor die ander of voor jezelf?
Wordt het leven slechter als je een stapje terugzet? Wordt je daar minder gelukkig van? Iets minder materie, een kleiner huis? In ons huis kan gemakkelijk een groot gezin wonen. Wij zijn geen groot gezin. Tijd om te verhuizen.

Opruimen
In de loop van de tijd verzamel je veel. In een groot huis valt dat niet echt op. Voordat je kunt verhuizen naar een kleiner huis, is het nodig om op te ruimen. Op zolder kwamen we dozen tegen die nog niet eens waren uitgepakt van de vorige verhuizing. Ik hoor je al denken, dat kan meteen weg. Dat was ook de eerste gedachte die in mij opkwam. Toch even kijken in de doos. Veel kan weg, enkele pareltjes uit het verleden blijven bewaard. De hele zolder stond vol met dozen, boekenkasten vol met boeken en kasten vol met dia’s en fotoboeken. Al die ruimte is vrijgekomen. De foto’s en de dia’s zijn gedigitaliseerd. De kasten en boeken verkocht. De zolder is weer toegankelijk en ook de dia’s en de foto’s.

Focus
Opruimen van spullen doet je nadenken over het opruimen van activiteiten waar je mee bezig bent. Ik vind alles van het leven boeiend. Internet is een bron van veel informatie. Ook worden er veel interessante boeken uitgebracht. Dat ik ten minste vijf boeken aan het lezen ben, is niet uitzonderlijk. De ene na de andere nieuwsbrief lees ik. De ene na de andere opleiding en cursus op het gebied van Chinese en Japanse geneeswijzen volg ik. En dat heeft in de loop van de tijd veel opgeleverd. Kijk naar mijn praktijk, de websites en deze blog en de boeken.
Ik ben niet het type dat achter de geraniums gaat zitten om af te wachten wat er gaat komen. Mijn brede interesse voor de achtergronden van het leven en in het bijzonder de Oosterse geneeswijzen blijft. Maar het mag wel ietsje minder. Een betere focus geeft mij meer rust en mijn cliënten meer duidelijkheid.

Inpakken
Het huis is verkocht. En een nieuw huis is ook al gekocht. In het nieuwe huis is plaats voor een praktijkruimte. De plannen voor de inrichting liggen er. We gaan in een knus huis wonen. Een kleine tuin. Er liggen plannen om er een eetbare tuin van de maken. Voordat het zover is, gaan we inpakken. De verhuizer heeft voldoende dozen gebracht om de spullen in te pakken. Dan kom je ook weer spullen tegen waar we anderen een plezier mee doen. Wees gerust, er blijft voldoende over.

Werk aan de winkel
De praktijk is nu dicht. Werk genoeg om te doen. Een nieuw ingerichte praktijk komt eraan. Een nieuwe focus in de praktijk. Het concept waar ik al jaren mee werk, komt nog duidelijker naar voren. Je kent het wel…

BRAVO voor jouw levensstijl

Geplaatst in 5. Opruimen, Archief | Tags: , | Een reactie plaatsen

Je bent wat je eet

We bouwen ons lichaam op uit de bouwstenen die het uit de voeding haalt. Uit de voeding worden stoffen gehaald en omgevormd die in ons lichaam passen.

Vernieuwing
Alles in ons lichaam wordt voortdurend vernieuwd. De huid over ons lichaam wordt in één maand vervangen. De lever in 5 maanden en de botten in 10 jaar. Niet dat je huid na een maand afvalt net zoals bij een slang. Dat vervagen gaat stukje bij beetje. Zo gaat dat ook bij je botten. In je skelet wordt niet ieder botje voor botje vervangen. Cel voor cel wordt vervangen.
De snelheid waarmee cellen worden vervangen, hangt af van de kwetsbaarheid van de cellen. De huid staat voortdurend onder invloed van het weer. De huid kan worden beschadigd door een val. Huidcellen moeten dus snel worden vervangen. Andere cellen die veel te lijden hebben, zijn de cellen van de maag- en de darmwand.
Cellen die veel minder te lijden hebben, zijn de cellen van de botten en de hersenen.

Broccoli

Verteren
De calcium uit je broccoli wordt tijdens de spijsvertering omgevormd tot een verbinding die in je botten kan worden ingebouwd. De broccoli zelf wordt natuurlijk niet in je botten ingebouwd. Zou een vreemd gezicht geven. Je bent dus niet wat je eet. Je bent wel wat je verteert.  Een goed werkend spijsverteringsstelsel is dan zeer belangrijk.

Lekkende darm
Soms werkt het spijsverteringstelsel niet zo goed. Het kan zo lek zijn als een mandje. We noemen dat een ‘lekkende darm’. Een niet zo wetenschappelijke naam. Artsen noemen het een darm met verhoogde permeabiliteit. Bij een lekkende darm komt niet goed verteerde voeding in je lichaam terecht. In je lichaam geeft die onvoldoende verteerde voeding problemen. Zo kan bijvoorbeeld de calcium uit de broccoli niet op de juiste manier in je botten worden ingebouwd. Broze botten zijn het resultaat. Die darmen moeten dan zo snel mogelijk worden gedicht.

BRAVO voor jouw levensstijl

Geplaatst in 4. Voeden, Archief | Tags: , | Een reactie plaatsen

Meer tips om gelukkig van te worden

Naast voeding zijn er nog andere dingen die een belangrijk effect op je emoties en op je gemoedstoestand hebben. Naast betere voeding zorgen de volgende tips voor stabiliteit in je emoties.

zon en bewegen

Tip 1 geniet van de zon
Je huid maakt in de zon vitamine D. Iedere cel in je lichaam heeft vitamine D nodig om goed te werken.

Tip 2 beweeg meer
Als je beweegt, zorgt dat voor een versnelling van je bloedsomloop en je lymfesysteem. Voedingsstoffen komen sneller aan en afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Zeker als je een zittend beroep hebt, zet dan iedere dag ten m minste 5.000 stappen.

Tip 3 slaap voldoende
Ga op tijd naar bed. Slapen om 23:00 uur is het beste. Slaap ergens tussen de 6 en 8 uur minimaal per dag. Slaap je minder, dan krijgt je lichaam te weinig tijd om de emoties die je overdag hebt opgedaan te verwerken. Slaap je te lang, dan raak je uit het normale dag-nachtritme.

BRAVO voor jouw levensstijl

Geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, Archief | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Tips voor gelukkige voeding

Voeding heeft een belangrijk effect op je emoties en op je gemoedstoestand. Betere voeding zorgt voor stabiliteit in je emoties. Hiermee worden je relaties ook stabieler.

fruit

Tip 1 vermijd bewerkte voeding
Bewerkte voeding is verpakt in plastic, glas en blik. Denk aan kant-en-klaarmaaltijden en junk food. Deze voeding zorgt er allemaal voor dat je darm niet goed kan werken en verstoort daarmee de werking van je hersenen.

Tip 2 vermijd suiker
Laat de suiker uit je suikerpot staan. Kijk ook op het etiket van je voeding of er suiker aan toe is gevoegd. Dat kan soms schrikbarend veel zijn. Soms wordt suiker toegevoegd aan voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht.

Tip 3 eet minder vlees
Je microbioom in je darmen is niet goed bestand tegen vlees. Eet dus minder vlees. En vergeet ook niet de frikandel en de kroket te laten staan.

Tip 4 eet vers
Veel verse groente en fruit laat je microbioom beter werken.

Tip 5 eet omega-3 vetzuren
Deze vetzuren zijn nodig voor een goede werking van je hersenen. Vette vis bevat veel omega-3 vetzuren. Een- tot tweemaal per week is meer dan voldoende. Andere bronnen van omega-3 vetzuren zijn lijnzaad en noten. Die kun je gerust iedere dag eten.

Tip 6 eet vezels
Vezels, prebiotica, zijn voeding voor je microbioom. Goede vezels vind je in volkoren granen, fruit en peulvruchten.

Tip 6 drink water
Water vormt de basis van bloed en lymfevocht. Beide zijn nodig voor de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Mineraalwater, kruidenthee en paardenbloemthee zijn goed.

Tip 7 vermijd koffie
Cafeïne in koffie en energiedranken zorgt voor een kortdurende verhoging van je adrenaline. Maar hierdoor worden belangrijke voedingsstoffen slechter opgenomen.

BRAVO voor jouw levensstijl

Geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 4. Voeden, Archief | Tags: , , | Een reactie plaatsen