Psychoanalyse of acupunctuur

Klinische studies tonen aan dat 50-75 % van alle klachten van mensen die bij een arts komen vooral samenhangen met stress. De kans om te sterfte door stress is zelfs groter dan te sterven door tabak. De meest gebruikte geneesmiddelen worden voorgeschreven voor klachten die rechtstreeks samenhangen met stress. Dan hebben we het over antidepressiva, slaapmiddelen, middelen tegen angst, hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, maagzuur en maagzweren. In de psychiatrie worden middelen als lithium, Seroxat, Pozac, Xanat, Zoloft en Zyprexa voorgeschreven. Deze middelen kunnen nuttig zijn. Ze genezen echter niet. Na het stoppen met deze middelen komen de verschijnselen meestal weer terug.

Stress
Voor de behandeling van angsten, depressies en stress zijn alternatieve behandelmethoden beschikbaar. In het Shadyside-ziekenhuis van de universiteit van Pittsburgh worden deze toegepast. De werkingsmechanismen van deze behandelmethoden kunnen nog niet voldoende wetenschappelijk worden verklaard, maar de toepasbaarheid van deze methoden is wel wetenschappelijk bevestigd. Deze behandelmethoden doen een beroep op het lichaam en niet op taal en denken, zoals bij de psychoanalyse.

Brein
Het emotionele brein of het limbische systeem, het onbewuste, laat ons voelen zoals wij ons voelen. De taal en ons denken hebben daar geen invloed op. Taal en denken komen uit het cognitieve brein of de neocortex, het bewuste. Emotionele storingen wijzen op een slecht functionerend emotioneel brein. Pijnlijke ervaringen uit het verleden kunnen ons gedrag en gevoelsleven beïnvloeden, zelfs nog na tientallen jaren. Evenals het lichaam heeft het emotionele brein een zelfhelend vermogen. Dit kan worden gebruikt bij de behandeling met methoden die direct op het lichaam inwerken.

Emotie
Emoties zijn niet meer dan een bewuste beleving van heel veel fysiologische reacties in ons lichaam op prikkels vanuit het lichaam zelf en vanuit de omgeving. Zo kun je de indruk krijgen dat je een hartaanval krijgt tijdens een paniekaanval. Je kunt een gelukkig gevoel krijgen als je een reep chocolade eet. Bij het kijken naar een film kun je emotioneel worden en kunnen de tranen je in je ogen schieten.

Samen- of tegenwerking
Werken het emotionele en het cognitieve brein elkaar tegen als zij tegelijkertijd de prikkels uit de omgeving verwerken, dan voelen wij ons ongelukkig. Werken ze samen, dan geeft ons emotionele brein aan wat we willen bereiken en het cognitieve brein zorgt voor het uitstippelen van de weg ernaartoe. Wij zijn dan van binnen vredig.

Bij acuut gevaar neemt het emotionele brein het heft in handen en zorgt dat wij overleven. Het emotionele brein schakelt dan tijdelijk een deel van de neocortex uit. Zo nemen bij zware stress de reflexen en de instinctieve handelingen gestuurd door het emotionele brein ons gedrag over. Dit verklaart dat bij mensen die emotioneel, fysiek of seksueel geweld hebben ondergaan zo gevoelig zijn; het emotionele brein slaat dan te snel en te vaak alarm. Men krijgt hierbij te vaak een adrenalinestoot.

Het cognitieve brein kan met bewuste aandacht emotionele reacties binnen aanvaardbare grenzen houden. Foto’s van bijvoorbeeld verminkte lichamen roepen sterke emotionele reacties op die door bewuste aandacht kunnen worden ingeperkt of zelfs worden geblokkeerd. Als je dat te vaak doet, verlies je het contact met je emotionele brein en wordt je ongevoelig. “Echte mannen huilen niet!” Je kunt geen beslissingen meer nemen, omdat de keuze geen emotionele betekenis heeft. Het buitensluiten van de alarmsignalen van het limbische systeem uit zich in klassieke stresssignalen zoals maag- en darmklachten, hoge bloeddruk, huidklachten, onverklaarbare vermoeidheid en steeds terugkerende infectieziekten en verkoudheid.

Harmonie
Een harmonieuze samenwerking tussen het limbische systeem, de emotionele intelligentie of EQ, en de neocortex, het IQ, leidt tot het hoogste welbevinden. Je IQ verandert niet veel in de loop van je leven. Je EQ kun je op alle leeftijden ontwikkelen. Je kunt altijd nog leren om met je emoties om te gaan en met je relaties tot anderen.

Acupunctuur
Acupunctuur werkt rechtstreeks in op het emotionele brein. Bij emotionele problemen en lichamelijke klachten is er een verstoord evenwicht in de doorstroming van Qi. Geestelijke symptomen als depressie en angst hebben een nauw verband met lichamelijke symptomen als hoge bloeddruk en vermoeidheid. Beide groepen van symptomen zijn een uiting van hetzelfde onderliggende, verstoorde evenwicht van de stroming van Qi. Het herstellen van een evenwichtige stroming van Qi gebeurt het meest rechtstreeks met acupunctuur.

In 1978 heeft het WHO (World Health Organisation) een rapport uitgebracht waarin acupunctuur officieel wordt erkend als een doeltreffende medische praktijk. Dat het bij acupunctuur niet om een placebo-effect gaat, tonen experimenten met konijnen aan. Vele internationale onderzoeken tonen aan dat acupunctuur doeltreffend is bij een heel scala aan problemen. Een mooi voorbeeld is het draaien van een foetus in stuitligging met acupunctuur met een slagingspercentage van 80 procent.

“Ziekte is als een avontuur. Acupunctuur geeft je het wapen. Strijden doe je zelf.”

Binnen de vijf elementen acupunctuur wordt gebruik gemaakt van punten die op meridianen liggen. Deze meridianen komen niet overeen met bloedvaten, lymfe- of zenuwbanen. Een acupunctuurpunt heeft een werking die afhangt van het type persoon. Ben je Yin, dan kun je tegenovergesteld reageren op het prikken van een punt dan wanneer je Yang bent. Hiervan maakt men gebruik om te stimuleren of te temperen. De werking van acupunctuur wordt nog versterkt met regelmatige meditatie en een juiste voeding.

Onbekend, maar wel bemind
In het westen wordt het in sommige universitaire ziekenhuizen toegepast, ook al begrijpt men niet hoe het werkt. Van het acupunctuurpunt LI-4 is wetenschappelijk met beeldvormende technieken aangetoond dat het angst en pijn kan verminderen.

Acupunctuur werkt heel goed bij de verlichting van angst, depressies en stress. Acupunctuur kent een traditie van vijfduizend jaar en het werkt!

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, Archief, Therapie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s