Twee liter water

Tegenwoordig zie ik veel mensen rondlopen met een flesje water. Van mijn ouders en mijn grootouders heb ik nooit gezien dat ze een fles water bij zich hadden. Dat je water moet drinken om te kunnen leven, weet ik wel. Of het dan ook nodig is om de hele dag met een waterfles rond te sjouwen, betwijfel ik. Waar komt dat toch vandaag dat we zoveel water moeten drinken en welke tips zijn er om voldoende water binnen te krijgen?

Glas water

Wetenschap
Er zijn geen goede wetenschappelijke studies gedaan die het drinken van twee liter water per dag rechtvaardigen. Er bestaat wel een studie uit 1945 die iets zegt over de hoeveelheid water die je nodig hebt als je 1.900 kilocalorieën consumeert. Per kilocalorie is dat 1 milliliter* water. Voor een hele dag komt dat overeen met 1,9 liter water. We leven in een andere tijd met een andere hoeveelheid calorieën in ons dieet. Hoeveel water moet ik nu drinken?

Dagelijks gebruik
Onze inname van calorieën is in de loop van de tijd veranderd. De aanbeveling voor vrouwen is maximaal 2.200 kilocalorieën en voor mannen maximaal 2.900 kilocalorieën bij een weinig actieve levensstijl en afhankelijk van de leeftijd. Op basis van deze gegevens zou een vrouw 2,2 liter water en een man 2,9 liter water nodig hebben.

Dat wil nog niet zeggen dat we ook zoveel water zou moeten drinken. Water komt in verschillende vormen voor. We drinken water in de vorm van koffie, thee, sapjes en gewoon water. Een groot deel van onze dagelijkse behoefte aan water krijgen we met de voeding binnen. Hoeveel water je met de voeding binnenkrijgt, hangt af van wat je eet en hoe het is klaargemaakt. Verse en gekookte groente bevat meer water dan groente uit de oven. Gekookte aardappelen bevatten meer water dan gebakken of gefrituurde aardappelen.

Groente en fruit bevatten veel water: bosbes (85%), broccoli (91%), framboos (87%), groene kool (93%), kers (81%), komkommer (96%), pruim (85%), watermeloen (92%) en wortelen (87%). Voedingsmiddelen als noten, granen en peulvruchten bevatten veel minder vocht: amandelen (11%), erwten (16%), gerst (13%), linzen (14%). Vlees, vis en gevogelte hebben een watergehalte dat ligt tussen dat van groente en granen: haring (64%), kip (70%), rund (67%), varken (70%) en zalm (63%).

Bij de bereiding van voedsel kan het watergehalte afnemen. Gekookte groente bevat slechts weinig minder water dan ongekookte groente. Zelden neemt het watergehalte bij bereiding toe. In de volgende tabel zijn enkele voorbeelden opgenomen van verse en bereide voeding.

  Watergehalte (%)
Voedingsmiddel vers bereid
aardappel 79 55 (chips)
aardbei 89 37 (jam)
appel 84 30 (appelstroop)
druif 85 25 (rozijn)
geitenmelk 88 60 (geitenkaas)
griesmeel 13 77 (griesmeelpap)
kipfilet 75 65 (bereid)
maïs 15 4 (popcorn)
pasta 12 75 (bereid)
tarwe 14 2 (biscuit) – 40 (brood)
tomaat 94 70 (ketchup)
vijg 82 27 (gedroogd)

Goed om te weten, maar hoe weet ik of ik genoeg water binnenkrijg? En als ik dan water drink, waar moet ik dan rekening mee houden?

Tips
Voldoende water opnemen via voeding en drinken is een must. Water heb je nodig voor de vertering van je voeding. Je hebt meer water nodig op een warme dag en als je sport, omdat je dan water verliest door zweten.

Voedingsmiddelen die veel water bevatten zijn groente en fruit. Als je water drinkt, drink dan gefilterd water. Drink geen frisdrank of sportdranken. Deze bevatten te veel geraffineerde suiker. Drink niet uit een plastic, maar uit een glazen fles. Een plastic fles kan ongezonde stoffen bevatten. Maak die fles regelmatig schoon, anders raakt de fles vervuild met bacteriën.

Hoe weet je dat je voldoende water drinkt? Kijk naar de kleur van je urine. De urine dient niet troebel maar helder te zijn. Hoe geler je urine is, hoe meer water je tekort komt.

BRAVO voor jouw levensstijl

* 1.000 milliliter is gelijk aan 1 liter

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 4. Voeden, 5. Opruimen, Archief, Iedere dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s