Meridianen? Die bestaan!

Meridianen? Die bestaan!

Als je wel eens bij een acupuncturist bent geweest en je vraagt hem hoe het prikken met naalden werkt, dan krijg je een antwoord waar in ieder geval de woorden meridiaan en acupunctuurpunt in voorkomen. Aangezien de acupunctuur tot de alternatieve geneeskunde behoort, zullen het wel begrippen zijn die niet meetbaar en dus ook niet wetenschappelijk kunnen worden bewezen. Zouden meridianen en acupunctuurpunten wel echt bestaan?

Nu wil het toeval dat ik al jaren acupuncturist ben. Tijdens mijn opleiding werd om de werking van meridianen en acupunctuurpunten te verklaren de metafoor van de ondergrondse metro gebruikt. Aan de buitenkant zie je het niet, maar er zijn sporen – de meridianen – en er zijn metrostations – de acupunctuurpunten. Een metafoor is nog geen bewijs voor het bestaan ervan. Als ik tijdens een consult een naald zet, kan ik voelen of ik een acupunctuurpunt te pakken heb. Zouden de acupunctuurpunten die ik voel een anatomische basis hebben?

Moxa

Een jaar of vier geleden kwam ik een brochure tegen met daarin thermografische opnamen van meridianen. Als hittebron werd daarbij moxa gebruikt. Moxa is gemaakt van het kruid bijvoet (Artemisia vulgaris). Moxa wordt vaak door acupuncturisten gebruikt om de stroming van energie in meridianen positief te beïnvloeden. Een puntvormige stralingsbron is te zien zoals onder a in de onderstaande afbeelding. Hoe verder verwijderd van de bron, hoe lager de temperatuur. Dit temperatuurverloop wordt in kleur weergegeven. Van donker rood (hoge temperatuur) naar licht geel (lage temperatuur). Op de foto was een rode lijn te zien die overeenkwam met een bekende meridiaan. Die lijn ziet er ongeveer uit als in onderstaande afbeelding onder b. Een lijn is niet te verwachten bij een puntvormige bron. Het moet dus wel een meridiaan zijn, zeker omdat de locatie overeenkomt met de beschrijving in de Chinese geschriften.

Afbeelding temperatuurverloop van rood (warmer) naar licht geel (kouder)

De bron van de thermografische opnamen in de brochure heb ik niet kunnen achterhalen. Op internet heb ik wel gelijksoortige opnamen kunnen vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op Shiatsu Austria.

Huidweerstand

De acupunctuurpunten op de meridianen zijn via elektrisch geleiding te meten. In 1951 presenteerde dr. Yoshio Nakatani de resultaten van zijn onderzoek over de relatie tussen de huidweerstand en de energie-inhoud van meridianen. De punten op de huid met een afwijkende huidweerstand bleken overeen te komen met acupunctuurpunten. In mijn praktijk gebruik ik de AcuGraph om van de hoofdmeridiaan de energietoestand te meten. Een mooi hulpmiddel bij de diagnose en behandeling, maar nog geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van meridianen en acupunctuurpunten. Meer weten over deze meridiaanmeting? Klik dan hier.

fMRI

Om de activiteit van hersenen zichtbaar te maken, wordt vaak fMRI gebruikt. Deze techniek werd tijdens een onderzoek ingezet om de invloed te zien van het prikken van acupunctuurpunten op de hersenactiviteit. Bij het onderzoek werden acupunctuurpunten geprikt die worden gebruik voor de behandeling van oogaandoeningen. Duidelijk is te zien dat de visuele cortex met het prikken wordt gestimuleerd. De werking van acupunctuur wordt met het onderzoek ondersteund. Maar nog steeds is het geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van meridianen en acupunctuurpunten. Meer weten over het onderzoek? Klik dan hier.

Meridiaanorgaan

Een collega-acupuncturist legt aan niet-acupuncturisten uit dat meridianen hetzelfde zijn als wat wij westers kennen als het lymfesysteem. Zou kunnen, maar dat heb ik nooit geloofd totdat ik de deze film op YouTube tegenkwam. In een onderzoek worden anatomische structuren zichtbaar gemaakt die tegen het lymfesysteem aan liggen en werken als meridianen met acupunctuurpunten. Een mooie stap in de richting van echt wetenschappelijk bewijs. Zouden meridianen met daarop acupunctuurpunten dan toch bestaan en een zelfstandig orgaan zijn?

Acupunctuur

Dat meridianen en acupunctuurpunten bestaan, weet ik zeker. Ook al is het wetenschappelijk bewijs nog niet geleverd. De werking merk ik ieder dag in mijn praktijk. Er zijn mooie resultaten mee te bereiken.

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in Archief, Therapie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

