Zwanger: maand 1

Gefeliciteerd! Je bent zwanger. Een bijzondere periode in je leven is begonnen. Jij laat een nieuw mens in jouw lichaam groeien. Wat is er mooier dan dat in het leven?

pregnant-377451_1280

En wanneer ben je uitgerekend? Een mooi hulpmiddel om dat te berekenen, vind je op  Zwanger Worden. Met deze kalender kun je berekenen wanneer je zwanger bent geworden en wanneer je gaat bevallen. Ga hierbij uit van de eerste dag van jouw laatste menstruatie. De menstruatie begint als je gaat vloeien en nog niet als het nog spots zijn.

De eerste maand van de zwangerschap begint een maand na het begin van de laatste menstruatie.

Ontwikkeling baby

Kort na de bevruchting worden de placenta en de navelstreng gevormd. Deze zorgen ervoor dat voeding en zuurstof naar jouw baby gaan. Ook zorgen ze ervoor dat afvalstoffen van jouw baby worden afgevoerd.

Rond week 2-3 is de hartslag van je baby te horen. Aan het eind van de derde week heeft het ruggenmerg zich gevormd.

Jouw ontwikkeling
Je kunt in de eerste maand meer vermoeid zijn, meer behoefte aan slapen hebben, last hebben van misselijkheid, overgeven, maagzuur, indigestie, een opgeblazen gevoel, bepaalde voeding niet lusten of juist veel van een bepaald soort voeding lusten en je zult vaker moeten plassen. Ook zul je veranderingen in je borsten voelen. Je kunt prikkelbaar zijn, last hebben van stemmingswisselingen, irrationeel zijn en gemakkelijk huilen. Deze zwangerschapssymptomen en –gevoelens zijn normaal. Ze zullen per persoon verschillen.

Niet doen
Deze bijzondere prestatie vraagt om een verandering van je levensstijl. Natuurlijk was je al gestopt met roken. Nee? Dan is nu het moment om alsnog te stoppen. Ook andere stoffen die de ontwikkeling van je kind kunnen schaden, kunnen je beter niet meer gebruiken. Denk daarbij aan alcohol en bepaalde medicijnen. Stop niet zomaar met medicijnen, maar overleg met je arts of een aanpassing in het gebruik nodig is omdat je zwanger bent. Studies tonen aan dat de ontwikkeling van je baby in deze eerste weken door roken en alcohol kan worden geschaad. Vermijd mensen die ziek zijn. In het bijzonder kinderen; zeker als zij koorts hebben. Zorg voor minder lichamelijke en geestelijke stress; zowel thuis als op je werk.

Wel doen
In de eerste 12 weken wordt de baby volledig gevormd en dat vraagt speciale aandacht. Zorg ervoor dat je in deze weken een zo constant mogelijk leven leidt. Niet te warm, niet te koud. Niet te veel en niet te weinig bewegen. Niet te veel en niet te weinig eten. Niet te veel en niet te weinig slaap. Zorg dat je iedere dag ten minste 8 uur slaapt. Ideaal is 12 uur slaap per nacht. Om het lichaam te ontspannen en beter te slapen, kun je kamillethee drinken. Tijdens de zwangerschap kun je normaal seksueel actief zijn. Aanbevolen wordt om dan wel een condoom te gebruiken zonder glijmiddel. Zo heb je een kleinere kans op een bacteriële of schimmelinfectie.

Acupunctuur
Het is verstandig om in deze periode iedere week naar een acupuncturist te gaan om jouw lichaam en geest tot rust te brengen. Zo worden bijvoorbeeld misselijkheid en overgeven vaak met acupunctuur behandeld.

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, 4. Voeden, Archief, Rond de zwangerschap, Therapie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s