Grote droge korrel

Koken is een van de leukste bezigheden in het leven. Van goede voeding blijven we gezond en krijgen we voldoende energie om activiteiten te doen die we leuk vinden. Of je kunt spreken van een goede voeding, hangt van veel zaken af. Om enkele te noemen. Goede voeding heeft te maken met de manier waarop het is geteeld. Goede voeding heeft te maken met eten dat voldoende voedingswaarde heeft. Goede voeding heeft te maken met de juiste manier van bereiden. Goede voeding heeft te maken met veilige voeding. Goede voeding heeft te maken met verteerbaarheid.

Rijst

Functie voeding
Voeding heeft verschillende functies. We eten voeding omdat we groeien, energie nodig hebben om te werken, om cellen te repareren die versleten zijn en om onze organen te laten werken. Niet alles dat we eten, kunnen we verteren. Sommige vezels in de voeding worden niet verteerd, maar zorgen ervoor dat onze darmen goed kunnen werken. Je kunt ze vergelijken met kleine bezems die de darmwand schoonvegen. Andere voeding zoals koolhydraten, eiwitten en vetten hebben we nodig om te groeien, te bewegen en te repareren.

Rijst in soorten
Rijst is er in verschillende soorten. Witte rijst en zilvervliesrijst zijn de meest bekende. Tussen de samenstelling van deze twee bestaat een groot verschil. De volgende tabel geeft de samenstelling in gram per 100 gram van deze twee rijstsoorten na bereiding. Daarnaast bevat rijst B-vitamines en mineralen als kalium en fosfor.

Soort Water Koolhydraten Eiwit Vet Vezels
Witte rijst 75 20 2,4 0,4 0,7
Zilvervliesrijst 65 26 3,2 1,5 3

Opvallend is dat zilvervliesrijst veel meer natuurlijke voedingsstoffen en vezels bevat dan witte rijst. De vezels zorgen voor een goede darmwerking en geven een vol gevoel. De koolhydraten zorgen voor de nodige energie. De koolhydraten, eiwitten en vetten zijn bouwstoffen voor je organen.

Witte rijst is geslepen of gepolijst waardoor het geen zemel meer bevat. De zemel bevat juist veel goede voedingsstoffen als B-vitamines en mineralen als ijzer. Het beste van de rijst wordt er van afgehaald.

Bereiding
Op de verpakking van staat meestal een zeer korte bereidingstijd tot ongeveer 10 minuten aangegeven. Deze bereidingstijd is te kort voor een goede verteerbaarheid. Als je rijst wilt eten die je kunt verteren, dan zul je de rijst langer moeten koken. Geen mooie droge korrel. Wel een korrel die is gaan bloemen door het koken. Dan pas kan ons lichaam optimaal gebruik maken van de voedingsstoffen in de rijst.

Een gezondere keuze is dus de zilvervliesrijst die goed is gekookt. Smakelijk eten!

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 4. Voeden, Archief en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s