De laatste adem

Je haalt adem zonder dat je erbij nadenkt. Dat is maar goed ook, want anders zou je nog vergeten om iedere minuut zeker 5 keer adem te halen als je in rust bent. Als je loopt, sport of met een moeilijke taak bezig bent, verandert automatisch het aantal keren dat je adem haalt. Het kan ook wel eens fout gaan. Dan adem je niet naar de behoefte die je hebt en je kunt nare lichamelijke en mentale verschijnselen krijgen.

Normale ademhaling
Uit de lessen biologie weet je waarschijnlijk nog wel dat we lucht inademen naar onze longen. De zuurstof (O2) uit de lucht wordt via de longen opgenomen in het bloed. Als het bloed langs de longen stroomt, wordt tegelijkertijd koolstofdioxide (CO2) uit het bloed in de longen afgegeven en dat ademen we weer uit.

Zuurstof hebben we nodig om energie te maken uit onze voeding. Vergelijk het maar met een gasbrander. Bij de verbranding van het gas komt veel energie vrij waarmee we ons eten kunnen koken. Het gas in de brander brandt met een mooie blauwe vlam als er voldoende zuurstof in de lucht zit.

Koolstofdioxide in je bloed vormt een zuur, diwaterstofcarbonaat of koolzuur (H2CO3). Het koolzuur zorgt ervoor dat je zuurgraad van je bloed tussen de nauwe grenzen van 7,35 en 7,45 wordt gehouden. Verzuurt je bloed, dan ga je sneller ademhalen om de koolstofdioxide uit je bloed kwijt te raken, waardoor de zuurgraad weer op de juiste waarde komt.

Stress
Meet eens hoe vaak jij per minuut adem haalt. Haal voordat je verder leest een kookwekker. Stel de kookwekker in op 1 minuut. Tel het aantal keren dat je ademhaalt tijdens deze minuut. Probeer dan niets aan je ademhaling te veranderen.

Haal je 20 keer of meer per minuut adem? Dit is een aanwijzing dat je last hebt van veel stress. Haal je 14-19 keer per minuut adem, dan heb je ook nog last van aardig wat stress. Haal je 7-13 keer per minuut adem, dan heb je last van matige stress. Haal je 4-6 keer per minuut adem, dan is de kans dat je last hebt van stress klein.

Afwijkende ademhaling
Er zijn verschillende soorten afwijkende ademhaling. Snurken, slaapapneu en hyperventilatie, om een paar bekende voorbeelden te noemen. Als je snurkt, heeft je partner er meer last van dan jij. Bij slaapapneu zijn er perioden dat je adem langer dan 10 seconden stilstaat, zonder dat je het in de gaten hebt. Je hyperventileert als je te veel adem haalt. Dat is iets anders dan snel ademhalen; wat je bijvoorbeeld doet als je sport.

Hyperventilatie
Je kunt gaan hyperventileren als je in rust bent. Je haalt dan te veel adem. Het gevolg daarvan is niet dat je te veel zuurstof in je bloed krijgt, maar dat er te weinig koolstofdioxide in je bloed blijft. Je kunt gaan hyperventileren door een lichamelijke oorzaak. Bijvoorbeeld bij een nierafwijking. Je kunt ook gaan hyperventileren door stress. Kijk nog eens naar het aantal keren dat je per minuut adem hebt gehaald. Is dat in rust hoger dan 6 keer per minuut? Zelfs 20 of meer keer per minuut? Dan loop je kans dat je hyperventileert zonder dat je het weet.

Ademoefening
Een ademoefening om iedere dag te doen, is de volgende. Eenvoudig en doeltreffend. Je leert langzamer adem te halen, waardoor stress minder vat op je krijgt. Maak er een gewoonte van om ieder dag drie keer 5 minuten deze oefening te doen. Je lichaam en je geest zullen tot rust komen. In een stressvolle situatie zul je rustiger blijven.

  • Ga rechtop op een stoel zitten met je beide voeten tegen elkaar.
  • Zet een kookwekker op 5 minuten.
  • Sluit langzaam je ogen.
  • Adem in via je neus en breng je tongpunt naar boven.
  • Adem uit via je mond en breng je tongpunt naar beneden. Adem langer uit dan dat je hebt ingeademd.
  • Neem een pauze van een tel voordat je weer inademt.
  • Let erop dat je niet forceert. Voer de oefening in een rustig tempo uit en in een rustige omgeving waar je niet wordt gestoord.

Einde of begin
Als je de ademoefening ieder dag doet, verklein je kans dat stress grip op je krijgt. Weet je eigenlijk wel waarom je te snel ademde? Met de ademoefening kun je symptomen van stress verminderen. De oorzaak van de stress haal je daarmee niet weg. Ga de uitdaging met jezelf aan en kom eens langs bij mij.

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 3. Ademen, Archief, Therapie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De laatste adem

  1. Pingback: 5 tips bij hyperventilatie | Paul Strijbos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s