De vette vijf op je bord

We horen iedere dag dat we veel te vet eten. Minder vet zou goed zijn om ons cholesterol onder de duim te houden. Zuivelproducten met weinig of zelfs geen vet, rookworsten en koekjes met minder vet zijn te koop. Onze hersenen bestaan voor meer dan de helft uit vet. Onze hersenencellen hebben niet het eeuwige leven en worden regelmatig vernieuwd. En daar is vet voor nodig. Is vet eten dan toch goed?

Olie en vet
Een olie verschilt niet veel van een vet. Het verschil zit hem in de vloeibare (olie) en vaste fase (vet) waarin deze zich bij kamertemperatuur bevinden. Hoe meer onverzadigde verbindingen en hoe korter de ketens van de vetzuren hoe vloeibaarder.

Olie en vet worden lipiden genoemd. Lipiden bestaan chemisch gezien uit een verbinding van glycerol en drie vetzuren. In de volgende afbeelding is een lipide afgebeeld met een drie verschillende verzuren.

Lipide bestaande uit gycerol en vetzuren

Het rood omlijnde gedeelte is het glycerolgedeelte. Het groen omlijnde gedeelte is het vetzuur EPA, een omega-3-vetzuur. Het blauw omlijnde gedeelte is het vetzuur GLA, een omega-6-vetzuur. Het oranje omlijnde is arachidinezuur, een verzadig vetzuur. Een enkele streep geeft aan dat de verbinding verzadigd is. Een dubbele streep geeft aan dat het een onverzadigde verbinding is. EPA heeft vijf onverzadigde verbindingen, GLA heeft er drie en arachidinezuur heeft alleen verzadigde verbindingen.

Verzadig en onverzadigd
Over het algemeen kun je zeggen dat lipiden met onverzadigde vetzuren beter voor onze gezondheid zijn dan lipiden met verzadigde vetzuren. Als verzadigde vetzuren bijvoorbeeld in de celwand worden ingebouwd, wordt de celwand minder soepel. Voedingsstoffen kunnen moeilijker de cel in en afvalstoffen kunnen moeilijker naar buiten. (Room)boter bevat veel verzadigde vetzuren, maar is toch gezond. Dat geldt voor biologische boter. Naast de verzadigde vetzuren bevat (room)boter nog andere belangrijke voedingsstoffen. De boter moet wel zijn gemaakt van melk van koeien die met gras zijn gevoerd.

Omega-3 en omega-6
Omega-3- en omega-6-vetzuren zijn beide onverzadigde vetzuren. Een teveel aan omega-6-vetzuren zorgt voor ontstekingen die kunnen leiden tot chronische aandoeningen. Denk dan aan diabetes, hart- en vaatziekten, Alzheimer en kanker. De omega-3-vetzuren remmen juist ontstekingen en maken het bloed vloeibaarder. Van beide vormen hebben we evenveel nodig. Met ons eten krijgen we meestal te veel omega-6-vetzuren binnen. En dat kan anders.

Vis
Een goede bron van omega-3-vetzuren is vette vis. Daar hebben we er vijf van, namelijk ansjovis, haring, kleine makreel, sardines en zalm. Andere vissoorten bevatten veel minder van dit belangrijke vetzuur. Raadzaam is om tweemaal per week vette vis te eten. Per keer is een portie van 50-75 gram voldoende. Meer vette vis eten geeft voldoende bouwstoffen. Jouw hersenen zullen je dankbaar zijn.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 4. Voeden, Archief, Therapie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De vette vijf op je bord

  1. Pingback: Je eet het verkeerde vlees | Paul Strijbos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s