12 Tips bij stress

Sommige gebeurtenissen in je leven kunnen best wel spannend zijn. Een rijexamen afleggen, een lezing geven, naar de tandarts gaan, een verjaardag organiseren, de feestdagen doorbrengen met je familie zijn voorbeelden van gebeurtenissen die stress kunnen geven. In je hersenen wordt serotonine gemaakt, waardoor je meer ontspannen wordt en de situatie beter aankunt. De volgende 12 tips helpen je op weg om je stress te verminderen.

Tip 1: eet meer fruit
Fruit behoort tot de voedingsmiddelen die veel koolhydraten bevatten. De koolhydraten sporen de hersenen aan om meer serotonine te maken. Eet fruit van het seizoen; aardbeien in de zomer, bessen in de herfst en peren in de winter.

Tip 2: eet meer groente
Net zoals fruit bevatten groente veel koolhydraten en voedingsvezels. Goed voor de aanmaak van serotonine. Groente met veel koolhydraten zijn aardappelen, rijst en peulvruchten.

Tip 3: eet geen suiker
Suiker is wel een koolhydraat, maar verlaagt ons energieniveau omdat het ons bloedsuikerniveau te veel laat schommelen. We krijgen eerst een korte energiestoot, die snel weer afneemt. We krijgen dan snel weer zin in suiker. Fruit en groente bevatten zogenaamde langzame koolhydraten.

Tip 4: drink geen cafeïne
Koffie, cola en energiedranken bevatten veel cafeïne. Cafeïne verhoogt de hartslag en de bloeddruk. Hierdoor ontstaan juist nervositeit en slaapproblemen. Koffie heeft dan wel de naam een bakkie troost te zijn, maar je kunt het beter laten staan.

Tip 5: drink geen alcohol
Alcohol brengt in eerste instantie een ontspanning in het lichaam. Maar het geeft ook een kater en kan leiden tot het gebruik van nog meer alcohol.

Tip 6: eet bittere chocolade
Chocolade heeft een gunstige invloed op de aanmaak van serotonine. Iedere dag 10 gram chocolade met ten minste 70% cacao is aan te bevelen. Bittere chocolade vindt niet iedereen lekker, maar is wel het beste. Je kunt ook beginnen met pure chocolade. Ga niet alleen af op de naam pure chocolade, die soms nog minder dan 50% cacao bevat. Kijk op de verpakking hoeveel cacao erin is verwerkt. De melkbestanddelen in melkchocolade bederven juist weer het effect.

Tip 7: maak een wandeling
Maak iedere dag een stevige wandeling van ten minste 30 minuten. Loop niet te slenteren of te treuzelen. Een stevige wandeling laat de hormonen die bij stress vrijkomen verminderen.

Tip 8: zorg voor ontspanning
Neem iedere dag een moment voor jezelf. Plan dat in voordat je wordt opgeslokt door de beslommeringen van de dag. Luister naar mooie muziek, ga naar een masseur, ga naar een voorstelling. In de loop van een dagbouw je stress op. Ontlaad met een leuke bezigheid. Je kunt natuurlijk ook eens niets doen.

Tip 9: zorg voor een goede nachtrust
Tijdens de slaap heeft ons lichaam de kans om tot rust te komen en de emoties van die dag te verwerken. Zorg dat je uiterlijk om 23:00 uur slaapt. Gemiddeld heeft een mens per nacht 8 uur slaap nodig. De een heeft een uur meer, de ander een uur minder nodig. Kijk wat jou het beste bevalt.

Tip10: stop met multitasken
Multitasken zorgt ervoor dat je teveel aan je hoofd hebt. Bij het multitasken maak je tot 30% meer fouten. Je kunt je bij het multitasken niet concentreren op een taak die je dan goed kunt uitvoeren. Het brengt rust als je je kunt concentreren op één taak.

Tip 11: leef langzamer
Als je hoge eisen aan jezelf stelt, heb je veel tijd nodig om aan die eisen te voldoen. Bedenk dat jij die eisen jezelf hebt opgelegd. Doe alles in een langzamer tempo en word je bewust van wat je doet. Kook langzamer, eet langzamer, rijd langzamer, praat langzamer.

Tip 12: ontdek jouw probleem
Ontdek wat jou het meeste dwars zit. Is het een financieel probleem, je relatie, je werk, je collega’s, je familie, je buren, je auto, je geheugen? Blijf niet met het probleem zitten, maar ga er mee aan de slag onder professionele begeleiding.

Welke tips heb jij om de stress de baas te worden? Deel de tip hieronder!

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, 4. Voeden, Archief, Therapie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s