17 Tips bij slecht slapen

Om overdag goed te kunnen functioneren, moeten we voldoende nachtrust krijgen. Tijdens de nacht heeft ons lichaam de mogelijkheid om te herstellen van alle activiteiten die we overdag hebben uitgevoerd. Zonder een goede nachtrust voelen we ons overdag gammel. De volgende tips helpen je op weg om beter te slapen.


Slapen

Tip 1: geen alcohol
Als je ’s avonds een glaasje drinkt, kun je sneller in slaap vallen. Je slaap wordt dan wel minder diep en je loopt kans dat je onrustig slaapt en sneller wakker wordt.

Tip 2: geen cafeïne
Cafeïne houdende dranken zoals koffie, cola en energiedranken kunnen je uit de slaap houden. Bekijk eens wat het effect is als je alleen ’s ochtends koffie drinkt.

Tip 3: wandelen
Maak na het avondeten een wandeling van minimaal een half uur. Stap dan stevig door. Hard lopen of een andere intensieve sport tijdens de avonduren kan de slaap verstoren.

Tip 5: geen televisie, computer, tablet
Stop een half uur voordat je gaat slapen met naar de televisie kijken, inspannend achter de computer of tablet werken of ander inspannend werk.

Tip 6: telefoon
Zet je mobiele en vaste telefoon uit als je gaat slapen. Je kunt dan niet tijdens je slaap worden gestoord.

Tip 7: slaapkamertemperatuur
Zet geen verwarming aan in je slaapkamer. Bij het slapen daalt je lichaamstemperatuur en een koelere slaapkamer maakt slapen gemakkelijker.

Tip 8: licht overdag
Ons slaap-waakritme reageert op licht en donker. Zorg dat je overdag veel licht krijgt. Daglichtverlichting tijdens donkere dagen helpt voor een stabiel ritme.

Tip 9: donkere slaapkamer
Slapen doen we gewoonlijk als het donker is. Ons lichaam maakt de stof melatonine aan, waardoor we kunnen slapen. Slapen doe je het beste in een donkere slaapkamer.

Tip 10: op tijd naar bed
De beste tijd om te gaan slapen is voor 23:00 uur. Dat heeft te maken met de stroming van je levensenergie door je meridianen. Om 23:00 uur wordt je Galbaasmeridiaan het meest actief. De Galblaas zorgt ervoor dat je emoties van de afgelopen dag worden “verteerd”.

Tip 11: tellen
Verwacht niet dat je als je in bed gaat liggen meteen in slaap valt. Om alle gedachten die door je hoofd gaan te kalmeren, tel dan terug van 100 naar 0 in stappen van 3. Dus 100, 97, 94, 91…

Tip 12: slaapritme
Maak er een gewoonte van om ieder dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Ook in het weekend. Na het weekend zul je uitgerust aan het werk kunnen zonder een maandagochtend humeur.

Tip 13: mediteer
Mediteer voordat je gaat slapen. De onrust zal tot bedaren komen. Je geest en lichaam komen tot rust.

Tip 14: stop met snurken
Van snurken heeft niet alleen je partner last, maar ook jijzelf. Snurken komt vaak voor mensen met overgewicht. Een goede aanleiding om af te vallen.

Tip 15: druppel lavendel
Lavendel heeft een geur die rustgevend is. Bij onderzoek in ziekenhuizen is gebleken dat het naast rustgevend ook de bloeddruk verlaagt. Een paar druppels etherische lavendelolie op het hoofdkussen doet dus wonderen.

Tip 16: verminder stress
Ontdek wat jou het meeste dwars zit. Is het een financieel probleem, je relatie, je werk, je collega’s, je familie, je buren, je auto, je geheugen? Blijf niet met het probleem zitten, maar ga er mee aan de slag onder professionele begeleiding.

Tip 17: sta meteen op
Als je ’s ochtends wakker wordt, is de verleiding groot om nog even te blijven liggen. Hier word je juist suffer van. Als je meteen opstaat, heb je daar geen last van.

Welke tip heb jij bij slecht slapen? Deel je tip!

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, 4. Voeden, Archief en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s