Chinese slaapoefeningen

Voor velen is het iedere dag een uitdaging om voldoende te slapen. We zijn de hele dag druk. Het wordt dan moeilijker om in slaap te vallen. De drukte in ons lichaam en in ons hoofd kunnen we moeilijk loslaten. Met Chinese oefeningen ligt een goede nachtrust ook letterlijk binnen handbereik.

"Auf dem Ofen 1895" door Albert Anker - Onbekend. Licentie Publiek domein via Wikimedia Commons.

Auf dem Ofen 1895” door Albert AnkerOnbekend. Licentie Publiek domein via Wikimedia Commons.

Massage
De Chinese theorieën zijn vooral gebaseerd op de organen en de meridianen met de acupunctuurpunten. Als Chinese massagetherapeut gebruik ik mijn vingers om te drukken, kneden, knijpen en duwen om de acupunctuurpunten op de meridianen te stimuleren. Dit bevordert een vrije stroming van de energie. Als je de drukte van alle dag niet kunt loslaten, blokkeert dat een goede nachtrust.

Buiten drukken, binnen actie
Bij een massage wordt op de buitenkant van het lichaam gewerkt. Dit heeft een fysiologische en chemische reactie in het lichaam tot gevolg. De interne balans in het lichaam wordt hiermee hersteld. De geblokkeerde energie door de drukte gaat weer stromen.

Diepe ontspanning
Een massage zorgt voor een diepe ontspanning van het lichaam en de geest. En dat geeft een heel prettig gevoel. Een lichaamsmassage voor het slapen gaan, laat de drukte uit je hoofd en uit je lichaam verdwijnen. Je hebt niet altijd een Chinese massagetherapeut bij de hand. De volgende massage kun je gemakkelijk zelf uitvoeren om de slaap te bevorderen.

Oefening 1
Wrijf met beide wijsvingers over het voorhoofd van het midden naar buiten. Doe dit 30 keer.

Oefening 2
Kneep met je duimen in een cirkelbeweging de slapen. Doe dat 30 keer.

Oefening 3
Wrijf met alle vingers vanaf je voorhoofd door je haar naar je achterhoofd. Doe dit 30 keer.

Oefening 4
Klop met je handpalm in het midden bovenop je hoofd. Doe dat 10-30 keer.

Oefening 5
Druk en kneed de onderkant van je schedelrand op je achterhoofd. Doe dit 30 keer.

Oefening 6
Kneed en wrijf met je ene handpalm de binnen kant van je andere arm van je schouder naar je handpalm. Doe dat 2 minuten bij iedere arm.

Oefening 7
Wrijf in een cirkelbeweging met je handpalm op je buik boven de navel. Doe dat 2 minuten.

Oefening 8
Wrijf met je wijsvinger langs de voorkant van je oor van boven naar beneden en terug. Doe dit 2 minuten bij ieder oor.

Uitvoering
Zorg ervoor dat je langzaam en zacht maar toch stevig masseert. Houd je aandacht bij het masseren. Een goede slaap gewenst!

Wat doe jij om in slaap te komen? Deel je tip!

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, Archief en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s