12 tips voor het lange afstandswandelen

Eenmaal per jaar vindt er in Nijmegen een groots evenement plaats. Meer dan 40.000 wandelaars leggen in vier dagen 30, 40 of 50 km per dag af. Een hele prestatie is dat zeker. Als je lange afstanden wilt gaan wandelen zoals de Nijmeegse Vierdaagse, kun je prestaties verbeteren met de volgende tips.

Nijmeegse vierdaagse © Paul Strijbos

Nijmeegse vierdaagse © Paul Strijbos

Tip 1: Schoenen
Goede schoenen heb je echt nodig. Voor iedereen is dat echter weer verschillend. De een loop goed op klompen en de ander loopt goed op blote voeten. Tijdens de voorbereiding kun je verschillende varianten uitproberen. Let goed op of je blessures oploopt, dan passen de schoenen mogelijk niet bij jou. Hoe duur de schoenen ook zijn. Als je de Nijmeegse Vierdaagse gaat lopen, is het in ieder geval verstandig om dat niet op nieuwe schoenen te doen.

Tip 2: Sokken
Voeten houden van sokken die de transpiratie goed kunnen opnemen. Koop naadloze sokken. Deze geven het minste kans op blaarvorming. De meeste sokken lijken op een want voor de handen. Alle tenen zitten bij elkaar. Bij vingersokken, zoals een handschoen voor de handen, zitten alle tenen apart. Wrijving tussen de tenen wordt minder en daarmee ook de kans op blaarvorming.

Tip 3: Nagels knippen
Zorg dat je teennagels kort zijn geknipt. Lange afstandwandelaars hebben vaak hun nagels te lang.

Tip 4: Geen pedicurebehandeling
Ga voordat je de lange afstand gaat wandelen niet naar een pedicure. De huid die door de training is opgebouwd, vormt een goede beschermlaag. Laat die beschermlaag zitten.

Tip 5: Drink voldoende water
Tijdens het wandelen transpireer je meer dan normaal. Water drinken helpt het aanvullen van het vocht dat je bent verloren met het transpireren. Je moet het ook weer niet overdrijven met het water drinken. Het kan ook teveel zijn.

Tip 6: Eet watermeloen
Tijdens het transpireren verlies je niet alleen water, maar ook mineralen. Watermeloen is naast een goede bron van water, ook een goede bron van mineralen. Eet de meloen tussendoor en niet tijdens een maaltijd. Je kunt er namelijk last krijgen.

Tip 7: Geen alcohol
Hoe ontspannend een glaasje ook kan zijn, het vergt te veel van je lever. Tijdens het lopen komen veel afvalstoffen vrij die de lever moet verwerken. Tel je daar de alcohol nog eens bij, dan is de kans dat je je lever overbelast groot. Dat geldt zowel tijdens als na het lopen.

Tip 8: Eet kleinere maaltijden
Met een grote maaltijd in je maag loopt het niet zo lekker. Neem liever 4 tot 5 kleinere maaltijden. Maak je niet te druk over het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Voor het wandelen heb je extra energie nodig.

Tip 9: Vruchtensap
Drink na afloop een verse smoothie van vruchten. Goed voor het aanvullen van je mineralen en vitaminen.

Tip 10: Strekken
Neem na de wandeling tijd voor een cooling down. Het strekken van de spieren zal ze tot rust brengen,

Tip 11: Koude douche
Na afloop wil je het liefst een warme douche. Beter is het om een koude douchte te nemen. Zwellingen zullen dan afnemen.

Tip 12: Laat je masseren
Je spieren hebben tijdens het wandelen veel te verduren. Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse kun je je spieren weer oppeppen met een massage. Bij voorkeur niet direct nadat je hebt gewandeld.

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 2. Rusten en bewegen, Archief en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 12 tips voor het lange afstandswandelen

  1. Beja derkx zegt:

    Bedant Paul ,
    we proberen tijdens de vierdaagse zeker langs te komen voor een massage. Wat die acupressuur betreft doe je dat tijdens een massage ,kan ik het zelf doen of moet ik van te voren een afspraak maken.
    En kan jij verklaren waarom ik (hier in Portugal maar ook in Nederland ) problemen met mijn ademhaling en hartslag krijg al ga ik maar een klein hellinkje op.
    Ik heb net voor vertrek naar Portugal nog een fietsproef gehad ,die uitslag was oké maar dat wist ik van te voren . Daar zit het probleem niet ik heb drie jaar geleden wel een gebroken hart gehad of het daar mee te maken heeft? Heb geen moeite met lopen.
    Hoor graag van je . Ben nog tot 12 juli in Portugal Peter is vandaag richting Nederland vertrokken.
    Hij gaat examens afnemen bij bijzonder voortgezet onderwijs o.a. in Leiden.
    Fijn weekend en de groeten aan Rina

    • Graag gedaan Bea, in de VillaVierdaagse wordt alleen gemasseerd. Problemen met je ademhaling en hartslag kunnen vele oorzaken hebben. Je kunt het beste een afspraak maken. Dan begin ik met een energetische meridiaanmeting. Dit geeft inzicht in de fysieke en mentale energetische stabiliteit. Ook een gebroken hart kan een sterke invloed hebben.
      Fijn weekend en goeten aan Peter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s