Iedere dag ademen

Je staat er niet vaak bij stil, maar zonder adem te halen redden we het niet. Dat is maar goed ook, want je moet er niet steeds aan denken. Je hebt geen tijd meer voor andere dingen.Longen

Normale ademhaling
Uit de lessen biologie weet je waarschijnlijk nog wel dat we lucht inademen naar onze longen. De zuurstof (O2) uit de lucht wordt via de longen opgenomen in het bloed. Als het bloed langs de longen stroomt, wordt tegelijkertijd koolstofdioxide (CO2) uit het bloed in de longen afgegeven en dat ademen we weer uit.

Zuurstof hebben we nodig om energie te maken uit onze voeding. Vergelijk het maar met een gasbrander. Bij de verbranding van het gas komt veel energie vrij waarmee we ons eten kunnen koken. Het gas in de brander brandt met een mooie blauwe vlam als er voldoende zuurstof in de lucht zit.

Koolstofdioxide in je bloed vormt een zuur, diwaterstofcarbonaat of koolzuur (H2CO3). De zuurgraad (pH) van je bloed wordt strak geregeld tussen de nauwe grenzen van 7,35 en 7,45. Verbruik je meer energie, dan verbrand je meer. Er komt dan meer koolstofdioxide in je bloed en je gaat sneller adem halen.

Ademtempo
Meet eens hoe vaak jij per minuut adem haalt. Haal voordat je verder leest een kookwekker. Stel de kookwekker in op 1 minuut. Tel het aantal keren dat je ademhaalt tijdens deze minuut. Probeer dan niets aan je ademhaling te veranderen.

Haal je 20 keer of meer per minuut adem? Dit is een aanwijzing dat je last hebt van veel stress. Haal je 14-19 keer per minuut adem, dan heb je ook nog last van aardig wat stress. Haal je 7-13 keer per minuut adem, dan heb je last van matige stress. Haal je 4-6 keer per minuut adem, dan is de kans dat je last hebt van stress klein.

Ademoefening
Een ademoefening om iedere dag te doen, is de volgende. Eenvoudig en doeltreffend. Je leert langzamer adem te halen, waardoor stress minder vat op je krijgt. Maak er een gewoonte van om ieder dag drie keer 5 minuten deze oefening te doen. Je lichaam en je geest zullen tot rust komen. In een stressvolle situatie zul je rustiger blijven.

  • Ga rechtop op een stoel zitten met je beide voeten tegen elkaar.
  • Zet een kookwekker op 5 minuten.
  • Sluit langzaam je ogen.
  • Adem in via je neus en breng je tongpunt naar boven.
  • Adem uit via je mond en breng je tongpunt naar beneden. Ademlanger uit dan dat je hebt ingeademd.
  • Neem een pauze van een tel voordat je weer inademt.
  • Let erop dat je niet forceert. Voer de oefening in een rustig tempo uit en in een rustige omgeving waar je niet wordt gestoord.

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 3. Ademen, Archief, Iedere dag en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s