Van aardbei met banaan, gaat je spijsvertering eraan

Een belangrijk deel van een gezonde voeding bestaat uit fruit. Fruit bevat veel gezonde stoffen zoals vezels, suiker en vitaminen. Gelukkig is er een overvloed aan fruit te krijgen. Kun je al die soorten fruit zo maar combineren?

fruit

Categorieën fruit
Fruit is te verdelen in zuur, zoetzuur en zoet fruit. In onderstaande tabel zie je de categorieën.

Tabel 1. Categorieën fruit in zuur, zoetzuur en zoet

Zuur fruit

Zoetzuur fruit

Zoet fruit

aalbes (rode bes)
aardbei
ananas
citroen
cranberry (veenbes)
granaatappel
grapefruit
kiwi
limoen
lychee
sinaasappel
tomaat
zure appel

abrikoos
appel
bessen
braam
druif
kers
mandarijn
mango
nectarine
mineola
papaja
passievrucht
peer
perzik
pruim

banaan
dadel
gedroogd fruit
kaki
kumquat
mangosteen
rozijnen
vijg

Goed combineren
Wil je twee soorten fruit eten, combineer dan goed. Combineer dan bijvoorbeeld een kiwi (zuur fruit) met een peer (zoetzuur fruit). Je kunt ook een appel (zoetzuur fruit) combineren met rozijnen (zoet fruit). Geen goede combinatie is aardbei (zuur fruit) met banaan (zoet fruit).
Je kunt ook uit ieder van de drie categorieën één soort nemen. Bijvoorbeeld aardbeien met appel en banaan.
Drie soorten fruit uit één categorie mag natuurlijk ook. Belast je spijsvertering niet met meer dan drie soorten fruit.

Combineren kan op de volgende manieren:
– maximaal drie soorten fruit
– alle soorten uit dezelfde categorie
– uit alle categorieën één soort fruit
– soorten uit aangrenzende categorieën (zuur met zoetzuur of zoetzuur met zoet)

Lekker appel
‘Altijd een appel’ is de stelregel die ik gebruik om te combineren. Dit zoetzure fruit is met alles te combineren. Ik hoef mij dan geen zorgen te maken over welk fruit erbij past.
Denk er wel aan dat één appel per dag voldoende is.

Ontbijt
Een goed moment om fruit te eten, is als ontbijt. Eet dan alleen fruit. Combineer het dan niet met andere voeding.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 4. Voeden, Archief en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Van aardbei met banaan, gaat je spijsvertering eraan

  1. Pingback: Heerlijk zuur van Hout | Paul Strijbos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s