Je eet het verkeerde vlees

Vlees wordt in onze cultuur als een onontbeerlijk voedingsmiddel gezien. In vlees zitten eiwitten die net zo goed vervangen kunnen worden door plantaardige eiwitten, zoals die voorkomen in peulvruchten. Verder heeft vlees voor de mens eigenlijk weinig voedingswaarde. Het bevat totaal geen voor onze darmwerking belangrijke vezels. Het bevat alleen de gezonde omega-3 vetzuren en het essentiële vitamine B12 (cobalmine).

vis

Vlees
Een vogel bevat een geen vlees, een vis bevat ook geen vlees. Soms zijn we heel slordig in ons taalgebruik. Dat geld ook voor vlees. Vlees komt van zoogdieren. Een varken is een zoogdier, een koe ook. Een vogel is geen zoogdier. Dat heet dan ook gevogelte. Een kip is gevogelte, een eend ook. En dan hebben we nog vis. Omdat we alles vaak op een hoop gooien, wordt zoogdiervlees ook wel rood vlees genoemd.

Omega-3 vetzuren
In vlees komen de gezonde omega-3 vetzuren niet voor. Vis is bij uitstek de leverancier daarvan. De vette vijf bevatten extra veel.

Vitamine B12
Een van de vitamines die we niet (meer) zelf kunnen maken in ons lichaam, is vitamine B12. Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine die wij kunnen opslaan. Alle andere wateroplosbare vitaminen kunnen we niet in ons lichaam opslaan en moeten we iedere dag eten.
Dagelijks hebben de meesten van ons bijna 3 µg nodig. 1 µg of 1 microgram is 1 miljoenste gram of 0,000.001 g. En dat is dus heel weinig. Het is niet nodig om iedere dag je vitamine B12 aan te vullen. Een- tot tweemaal per week is meer dan voldoende.
Bij een tekort kun je bijvoorbeeld kast krijgen van bloedarmoede, coördinatieproblemen, hartkloppingen, geheugenverlies, oorsuizen en tintelingen in de vingers. Omdat we meestal een voorraad van een aantal jaren hebben, wordt een tekort vaak pas veel later duidelijk.

Voorkomen
We zijn verzot op vlees. Dat vlees bestaat voornamelijk uit spierweefsel, zoals biefstuk en karbonade. Het gehalte aan vitamine B12 van dat vlees is heel laag. In de volgende tabel zijn van vlees, gevogelte en vis de gehaltes aangegeven.

B12 (µg/100 g) Vlees Gevogelte Vis
0,2-1 boterhamworst, casselerrib, worst (cervelaat-, gekookte, rook-), ham, hamlap, hert, rauwe ham, theeworst, varken (filet, fricandeau, karbonade, spek) duif, kip ansjovis (vers), bot, heilbot, lekkerbekje, Noordzeegarnaal, schol, stokvis
1-5 corned beef, bloedworst, braadworst, entrecote, filet Americain, geit, kalf (fricandeau, vlees, schenkel, tong), lam (schouder, vlees), ossenworst, paardenvlees, ree, rund (biefstuk, poelet, ribeye, riblap, rollade, rookvlees, rosbief, schenkel, tartaar), salami, schapenvlees, varken (hersenen, karbonade) eend, fazant, gans, kalkoen, struisvogel botervis, brasem, heek, inktvis, kabeljauw, karper, kreeft, koolvis, paling, platvis, poon, schar, schelvis, tarbot, tong, tonijn, wijting, zalm, zeebaars, zeewolf
5-20 berliner, haas (wild), konijn (tam), lever (kaas, pastei, smeerworst, worst), rund (nier, tong), paté baars, bokking, forel, haring, Hollandse garnaal, makreel, mosselen, oester, sardines, sprot, mosselen
40-90 kalfslever, lamslever, runderlever, varken (lever, nier) kippenlever

 

Als je wilt kiezen voor een voedingsmiddel met veel vitamine B12, dan kun je het beste kiezen voor orgaanvlees (lever) of bepaalde vissoorten. Gezien de gehaltes, dan heb je maar éénmaal per week één van deze voedingsmiddelen nodig.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 4. Voeden, Archief en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s