Tips voor gelukkige voeding

Voeding heeft een belangrijk effect op je emoties en op je gemoedstoestand. Betere voeding zorgt voor stabiliteit in je emoties. Hiermee worden je relaties ook stabieler.

fruit

Tip 1 vermijd bewerkte voeding
Bewerkte voeding is verpakt in plastic, glas en blik. Denk aan kant-en-klaarmaaltijden en junk food. Deze voeding zorgt er allemaal voor dat je darm niet goed kan werken en verstoort daarmee de werking van je hersenen.

Tip 2 vermijd suiker
Laat de suiker uit je suikerpot staan. Kijk ook op het etiket van je voeding of er suiker aan toe is gevoegd. Dat kan soms schrikbarend veel zijn. Soms wordt suiker toegevoegd aan voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht.

Tip 3 eet minder vlees
Je microbioom in je darmen is niet goed bestand tegen vlees. Eet dus minder vlees. En vergeet ook niet de frikandel en de kroket te laten staan.

Tip 4 eet vers
Veel verse groente en fruit laat je microbioom beter werken.

Tip 5 eet omega-3 vetzuren
Deze vetzuren zijn nodig voor een goede werking van je hersenen. Vette vis bevat veel omega-3 vetzuren. Een- tot tweemaal per week is meer dan voldoende. Andere bronnen van omega-3 vetzuren zijn lijnzaad en noten. Die kun je gerust iedere dag eten.

Tip 6 eet vezels
Vezels, prebiotica, zijn voeding voor je microbioom. Goede vezels vind je in volkoren granen, fruit en peulvruchten.

Tip 6 drink water
Water vormt de basis van bloed en lymfevocht. Beide zijn nodig voor de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Mineraalwater, kruidenthee en paardenbloemthee zijn goed.

Tip 7 vermijd koffie
Cafeïne in koffie en energiedranken zorgt voor een kortdurende verhoging van je adrenaline. Maar hierdoor worden belangrijke voedingsstoffen slechter opgenomen.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 4. Voeden, Archief en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s