Ik moet nu veranderen

Op een dag wordt je wakker en krijg je van die diepere gedachten. Over het leven in het algemeen en over je eigen leven in het bijzonder. Is dit het leven dat je wilt leven? Waar wil je met je leven naar toe?

Veranderen
Op de een of andere manier voel je dat je aan verandering toe bent. Alles bij het oude laten is geen optie. Zo af en toe ben je in je leven toe aan een grotere uitdaging. Gelukkig heb ik die gedachten niet iedere dag. Enige stabiliteit is toch wel wenselijk. In de Traditionele Chinese Geneeswijzen wordt het leven ingedeeld in cycli van 7-8 jaar. Een periode van 7,5 jaar was voorbij voordat ik op de diepere gedachten kwam. Mooi op tijd dus om iets te gaan veranderen.

Verhuisdozen

Verhuizen
Als je ouder wordt, worden je behoeften anders. Je gaat aan andere zaken waarde hechten. Als je jong bent, wil je een grote auto, een grote tv, de nieuwste smartphone, een groter huis, vaker en verder weg met vakantie, een baan met meer aanzien. Meer aanzien voor wie? Voor die ander of voor jezelf?
Wordt het leven slechter als je een stapje terugzet? Wordt je daar minder gelukkig van? Iets minder materie, een kleiner huis? In ons huis kan gemakkelijk een groot gezin wonen. Wij zijn geen groot gezin. Tijd om te verhuizen.

Opruimen
In de loop van de tijd verzamel je veel. In een groot huis valt dat niet echt op. Voordat je kunt verhuizen naar een kleiner huis, is het nodig om op te ruimen. Op zolder kwamen we dozen tegen die nog niet eens waren uitgepakt van de vorige verhuizing. Ik hoor je al denken, dat kan meteen weg. Dat was ook de eerste gedachte die in mij opkwam. Toch even kijken in de doos. Veel kan weg, enkele pareltjes uit het verleden blijven bewaard. De hele zolder stond vol met dozen, boekenkasten vol met boeken en kasten vol met dia’s en fotoboeken. Al die ruimte is vrijgekomen. De foto’s en de dia’s zijn gedigitaliseerd. De kasten en boeken verkocht. De zolder is weer toegankelijk en ook de dia’s en de foto’s.

Focus
Opruimen van spullen doet je nadenken over het opruimen van activiteiten waar je mee bezig bent. Ik vind alles van het leven boeiend. Internet is een bron van veel informatie. Ook worden er veel interessante boeken uitgebracht. Dat ik ten minste vijf boeken aan het lezen ben, is niet uitzonderlijk. De ene na de andere nieuwsbrief lees ik. De ene na de andere opleiding en cursus op het gebied van Chinese en Japanse geneeswijzen volg ik. En dat heeft in de loop van de tijd veel opgeleverd. Kijk naar mijn praktijk, de websites en deze blog en de boeken.
Ik ben niet het type dat achter de geraniums gaat zitten om af te wachten wat er gaat komen. Mijn brede interesse voor de achtergronden van het leven en in het bijzonder de Oosterse geneeswijzen blijft. Maar het mag wel ietsje minder. Een betere focus geeft mij meer rust en mijn cliënten meer duidelijkheid.

Inpakken
Het huis is verkocht. En een nieuw huis is ook al gekocht. In het nieuwe huis is plaats voor een praktijkruimte. De plannen voor de inrichting liggen er. We gaan in een knus huis wonen. Een kleine tuin. Er liggen plannen om er een eetbare tuin van de maken. Voordat het zover is, gaan we inpakken. De verhuizer heeft voldoende dozen gebracht om de spullen in te pakken. Dan kom je ook weer spullen tegen waar we anderen een plezier mee doen. Wees gerust, er blijft voldoende over.

Werk aan de winkel
De praktijk is nu dicht. Werk genoeg om te doen. Een nieuw ingerichte praktijk komt eraan. Een nieuwe focus in de praktijk. Het concept waar ik al jaren mee werk, komt nog duidelijker naar voren. Je kent het wel…

BRAVO voor jouw levensstijl

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 5. Opruimen, Archief en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

