Suiker is gezond

Veel mensen doen je geloven dat suiker niet gezond is. Suiker zou moeten worden verbannen uit de voeding. Suiker zou slecht zijn voor je lichaam. Niets is minder waar. Zonder suiker kunnen we niet leven. Niet denken, niet bewegen, niet lachen en niet leven. Suiker is de belangrijkste energiebron voor ons lichaam.

snoepgoed

Wat suiker is
In het dagelijks spraakgebruik bedoelen we met suiker het pak tafel- of kristalsuiker dat we in de winkel kopen. Vanuit voeding gezien, zijn er meer soorten suikers. De wetenschappelijke naam voor suiker is sacharide, beter bekend als koolhydraat. Alle wetenschappelijke stofnamen van sachariden eindigen op -ose. Sachariden komen in verschillende lengtes voor. De kleinste is de monosacharide, zoals druivensuiker (glucose) en vruchtsuiker (fructose). Een disacharide bestaat uit twee gebonden monosachariden, zoals moutsuiker (maltose: 2 maal glucose) en tafelsuiker (sacharose: glucose en fructose). Oligosachariden bestaan uit 3 tot 9 monosachariden, zoals galacto-oligosacharide (GOS). GOS bestaat uit één glucose- en één tot acht galactose-eenheden. Deze sacharide kunnen wij niet verteren, maar ons microbioom wel. Polysachariden bevatten tien of meer monosachariden, zoals pectine en zetmeel. De polysachariden bevatten vaak veel verschillende soorten monosachariden.

Suiker en vertering
Monosacharide zoals glucose hoeft niet te worden verteerd voordat het in ons lichaam wordt opgenomen. Monosachariden worden dus razendsnel opgenomen. Disachariden worden snel in één stap verteerd en opgenomen. Mono- en disachariden worden snelle suikers genoemd omdat ze snel worden opgenomen in het lichaam. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed snel en moet veel insuline worden aangemaakt. De meeste oligosachariden verteren wij niet. Voor de vertering zijn meerdere stappen nodig en het glucosegehalte in het bloed stijgt hierdoor langzaam. Voor de vertering van de polysachariden zijn nog veel meer stappen nodig.  Het duurt dus langer voordat het glucosegehalte in het bloed stijgt. Polysachariden en oligosachariden worden daarom langzame suikers genoemd.

Suiker en verpakking
Vruchten bevatten veel disachariden. Je zou verwachten dat met het eten van vruchten je glucosegehalte in het bloed snel toeneemt. Dat blijkt afhankelijk te zijn van de wijze van consumeren van de vruchten. Eet je de vruchten heel, dan is er meer tijd nodig voor de vertering. De cellen waarin de disachariden zitten moet eerst worden afgebroken. Maak je van de vruchten een smoothie, dan gaat de vertering al sneller. De celwanden zijn voor een deel in de blender geopend. Drink je vruchtensap, dan is er bijna geen verschil meer met tafelsuiker en worden de disachariden razend snel verteerd en opgenomen.

Suiker in snoepgoed
Suiker verpakt in energydranken, snoep, limonades, gebak, koekjes, ijs e.d. bevatten veel mono- en disachariden. Deze sachariden wordt razend snel verteerd en opgenomen in ons lichaam. Het gevolg is een snel stijgende glucosegehalte van het bloed. Een ander probleem bij snoepgoed is het gebruik van glucose-fructosestroop. Deze stroop is veel goedkoper dan suiker te produceren. Het nadeel is dat het te veel fructose bevat. Je lichaam kan fructose moeilijk verteren en slaat het op rond je middel (zwembandjes).

Spieren
Om te kunnen bewegen, hebben spieren veel energie nodig. Spieren kunnen hiervoor glucose niet gebruiken. Glucose wordt met behulp van insuline omgezet in glycogeen. De mitochondria in de cellen gebruiken glycogeen om energie voor het bewegen van de spieren te maken. Hoe meer spieren zijn getraind, hoe meer glycogeen kan worden opgeslagen en hoe meer mitochondria de cellen bevatten.

Hersenen
De hersenen zijn grootverbruikers van glucose. De hersenen maken maar 2% van het lichaamsgewicht uit, maar verbruiken wel 20% van de energie. De hersenen hebben dus veel energie nodig om goed te kunnen werken.

Suiker als probleem
Een groot probleem voor ons lichaam is een snelle toename van het glucosegehalte in het bloed. Hierdoor kunnen lichamelijk en emotionele problemen ontstaan. Een ander probleem is het gebruik van stropen die te veel fructose bevatten. Daarom kun je beter alle bewerkte producten zo min mogelijk eten of beter nog geheel laten staan. Daarnaast is heel fruit beter dan vruchtensap. De verpakking maakt ook nog uit.

Suiker is gezond voor een goede werking van ons lichaam, maar let wel op hoe je de suiker eet.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 1. Breinactiviteiten, 2. Rusten en bewegen, 4. Voeden, Archief en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s