Adem je stress weg

Ga op de rand van je stoel zitten. Sluit je ogen en let op je ademhaling. Voel waar jouw ademhaling zit. Leg een hand op je borst en een hand op je buik. Blijf rustig doorademen. Heb je het idee dat je iets langer wordt als je inademt? En weer terugzakt als je uitademt? Voel je jouw ademhaling meer op je borst of meer in je buik?

Verticaal ademen
Word je langer en adem je meer met je borst, dan adem je verticaal. Dat is de borst ademhaling. Word je niet langer en adem je meer met je buik, dan adem je horizontaal. Dat is de buikademhaling.

Adem je verticaal, dan leidt dat tot verschillende problemen. Je ademt dan niet synchroon met je lichaam. Je gebruikt je nek- en schouderspieren teveel. Je nek- en schouderspieren zijn niet bedoeld om te ademen. Het kan een kleine beweging zijn, maar je doet het wel duizenden keren per dag. De verticale ademhaling zorgt voor een groot deel van de nek- en schouderproblemen. Een ander nadeel van de verticale borstademhaling is dat je slechts een klein deel van je longen gebruikt. De lucht die je inademt, komt niet verder dan het bovenste gedeelte van je longen. Daar zitten maar weinig longblaasjes die de zuurstof uit de lucht kunnen opnemen en de koolstofdioxide kunnen afgeven.

Horizontaal ademen
Word je niet langer en gaat de hand op je buik op en neer bij het ademen, dan haal je horizontaal adem. Bij deze buikademhaling komt de lucht diep in je longen waar veel longblaasjes zijn voor uitwisseling van zuurstof en koolstofdioxide.

Nervus vagus
Omdat je bij een borstademhaling ondiep ademt, moet je vaker ademen om dezelfde hoeveelheid zuurstof binnen te krijgen dan bij de buikademhaling. Dit sneller ademen is een teken voor de nervus vagus om het lichaam in de vecht-vlucht-bevriesstand te brengen. Je lichaam voelt dat als stress, ook al is er in de omgeving geen sprake van een stresssituatie.

Symptomen
Naast de nek- en schouderpijn kun je kaakpijn krijgen van het ’s nachts tandenknarsen. Je ademhaling heeft invloed op je slapen, vertering, geheugen, angsten, weerstand (immuunsysteem) en nog veel meer.

Ontstaan
We ademen van nature met de buik. Als we naar school gaan, zitten we de meeste tijd. Dat heeft een nadelig effect op de lichaamshouding. Je gaat naar de dokter en hij vraagt je om diep in te ademen. Hij zet zijn stethoscoop op je borst! Daar moet je blijkbaar ademen. Je gaat naar de sportschool om een wasbord te krijgen. Je buikspieren zijn zo sterk geworden dat je adem niet verder dan je borst komt. Een situatie die voor jou stressvol is, veroorzaakt ook het stijgen van je ademhaling van je buik naar je borst.

longen en diafragma

Buikademhaling
De juiste manier van ademen is ademen met de buik. Niet dat de beweging vanuit je buik komt. Dat lijkt zo aan de buitenkant. Bij de buikademhaling maak je gebruik van je diafragma of middenrif. Je middenrif is een grote horizontale spier. Boven de spier bevinden zich de longen en hart. Onder de spier bevinden zich de buikorganen.

Voorbereiding

  • Let erop dat je niet forceert. Voer de oefening in een rustig tempo uit en in een rustige omgeving waar je niet wordt gestoord.
  • Zet een kookwekker op 5 minuten.
  • Doe de oefening driemaal per dag voor het beste resultaat.
  • Ga rechtop op een stoel zitten met je beide voeten tegen elkaar en plat op de grond. Ga aan de voorkant van je stoel zitten.
  • Sluit langzaam je ogen.

Inademen

  • Adem langzaam in en laat je middenrif naar beneden gaan. Merk op dat de onderkant van je ribben naar buiten gaan.
    Overdrijf deze beweging in het begin; druk je buik naar buiten.

Uitademen

  • Adem langzaam uit en laat je middenrif naar boven gaan. Adem langer uit dan dat je hebt ingeademd. Merk op dat je ribben weer terugkomen.

Pauze

  • Neem een pauze van één tel voordat je weer inademt.

BRAVO voor jouw levensstijl

Advertenties

Over Paul Strijbos

BRAVO voor jouw levensstijl: - Breinactiviteiten - Rusten en bewegen - Ademen - Voeden - Opruimen
Dit bericht werd geplaatst in 3. Ademen, Iedere dag en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s